مواد غذایی تا چند روز در یخچال سالم می‌ماند

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
مدت‌زمان نگهداری انواع گوشت در یخچال و فریزر متفاوت است و مواد پخته و خام نیز هر کدام با دیگری فرق دارند.
نگهداری از خوراکی ها در یخچال

دانستن محل نگهداری مواد غذایی در یخچال نکته‌ای است که بسیاری از مردم به آن توجه ندارند. نگهداری صحیح غذا در یخچال برای اطمینان از سلامت و جلوگیری از انتشار باکتری‌های مضر بین مواد خام و آماده بسیار مهم است. اما چه ماده‌ای را در کدام بخش قرار دهیم؟ با مجله دلتا همراه باشید تا با نحوه صحیح نگهداری از خوراکی ها در یخچال آشنا شوید.

چیدمان فریزر

نحوه صحیح نگهداری از خوراکی ها در یخچال

غذا‌های آماده مانند لبنیات، غذا‌های بسته‌بندی‌شده، باقی‌مانده غذاها، گوشت‌های پخته و سالاد‌های آماده، همه این‌ها باید در ظروف در بسته نگهداری شوند تا از آلوده شدن محفوظ بمانند. غذا‌های آماده در بالای یخچال و دور از غذا‌های خام نگهداری می‌شوند تا باکتری‌های مضر نتوانند از غذای خام به غذای پخته‌شده منتقل شوند.

به‌یاد داشته باشید که دمای یخچال شما باید بین ۰ تا ۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم شود تا سرعت فساد مواد غذایی و تکثیر باکتری‌های مضر کاهش یابد. اطمینان حاصل کنید که یخچال هرگز بیش‌ازحد پر نمی‌شود و هوای سرد می‌تواند میان مواد غذایی بچرخد.

ترتیب چیدن در یخچال

مواد غذایی تا چند روز در یخچال سالم می‌مانند

گوشت قرمز کامل، در یخچالی با دمای بین ۰ تا ۴ درجه بین ۲ تا ۳ روز و در فریزر حدودا ۱۲ ماه باقی می‌ماند. گوشت قطعه‌شده، حدود ۹ ماه در فریزر ماندگاری خواهد داشت.

ماهی درسته ۳ تا ۵ روز در یخچال و بسته به میزان چربی گوشت ماهی بین ۶ تا ۹ ماه در دمای منفی ۲۰ قابل نگهداری است. اما این دما معمولا ثابت نمی‌ماند؛ در یخچال و فریزر مرتب باز و بسته می‌شود و بهتر است در فاصله ۶ هفته از بسته‌بندی و فریز کردن انواع گوشت تازه آن را مصرف کنیم.

دمای ۵ تا ۶۰ درجه برای رشد میکروارگانیسم‌ها مناسب است، بنابراین یخ‌زدایی مواد غذایی باید در یخچال انجام شود و نه در محیط؛ غذای پخته‌شده به‌سرعت سرد شود، بیش از سه روز باقی نماند و بیش از یک بار هم گرم نشود تا سلامت ماده غذایی و مصرف‌کننده تضمین شود.

نگهداری از ماهی و گوشت

باید به‌خاطر داشت که طبقات سردتر باید به نگهداری گوشت‌ها اختصاص پیدا کند. از قرار دادن گوشت جدید و گرم روی گوشت قبلا فریز‌شده خودداری کنید. این کار باعث لک شدن گوشت فریز‌شده و از دست رفتن ریزمغذی‌ها می‌شود.

یکی از نکات مهم توجه به تاریخ مصرف مواد غذایی است. هر غذایی که تاریخ مصرف آن گذشته است نباید خورده شود، زیرا باکتری‌های مضر فرصت رشد یافته و برای سلامتی خطرناک هستند.

نگهداری از خوراکی ها در یخچال چگونه است

سخن آخر!

مواد غذایی تازه همیشه باید پشت مواد قدیمی قرار گیرند. این همان قانون سوپرمارکت‌ها است! مطمئن شوید که غذای داخل یخچال را بر اساس تاریخ مصرف می‌خورید تا از هدر رفتن غذا جلوگیری کنید. هیچ قوطی کنسرو باز شده‌ای را داخل یخچال قرار ندهید؛ این کار ممکن است باعث انتشار آلودگی شیمیایی به‌خصوص در مورد مواد غذایی اسیدی مانند میوه و گوجه‌فرنگی شود. اگر می‌خواهید مواد‌ غذایی کنسرو‌شده را در یخچال قرار دهید، آن را در ظرفی قرار دهید که برای سرد شدن مناسب است.

نحوه نگهداری از خوراکی ها در یخچال

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب ۵ خوراکی که دیابت را فراری می‌دهند! را بخوانید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۸:۰۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۰۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۳۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۵۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۲۰ ق٫ظ

  6. فریدون

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۵۸ ق٫ظ

    اگه مطالب صوتی و ویدیویی باشه بهتره

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۵۰ ق٫ظ

      باسلام، ممنون از نظر شما. برای دیدن محتوای ویدئویی می‌توانید به بخش مجله تصویری مراجعه کنید.🌹

      پاسخ

  7. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۱ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۵۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۵۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…