آیا زن بعد از طلاق، می‌تواند درخواست مهریه کند؟

۱۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
در قوانین حقوق خانواده در کشورمان در هر شرایطی زن می‌تواند جهت مطالبه و دریافت مهریه بعد از جاری شدن صیغه عقد اقدام نماید.
درخواست مهریه بعد از طلاق

مهریه یکی از مطالباتی است که از طرف مرد باید به زن پرداخت شود و در صورتی‌که یک مرد از پرداخت مهریه امتناع کند می‌توان با استفاده از ابزارهای قانونی اقدام به مطالبه مهریه از همسر نمود. در قوانین حقوقی خانواده در کشورمان در هر شرایطی زن می‌تواند جهت مطالبه و دریافت مهریه بعد از جاری شدن صیغه عقد اقدام نماید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع درخواست مهریه بعد از طلاق می‌پردازیم.

نحوه تعیین مهریه بعد از طلاق

خوب است بدانید که زن پس از طلاق نیز می‌تواند مهریه خود را مطالبه نماید. البته این موضوع به نوع طلاق بستگی دارد.

مبلغ مهریه نیز در زمان ازدواج با توافق طرفین تعیین می‌شود و زن می‌تواند این مبلغ را قبل یا بعد از طلاق دریافت کند. اگر مهریه عندالمطالبه باشد زن بعد از عقد می‌تواند تا زمان دریافت مهریه از حق حبس خود استفاده کند و تا پرداخت مهریه از تمکین امتناع نماید. اما اگر مهریه عندالاستطاعه باشد، زن نمی‌تواند مرد را به پرداخت ملزم کند و مرد زمانی که استطاعت مالی داشت باید مهریه را بپردازد.

به‌طور کلی مهریه تا ۱۱۰ سکه ضمانت اجرای قانونی دارد. به این معنی که تا این مقدار را می‌توان از مراجع قانونی درخواست کرد و برای آن حکم جلب مرد را درخواست نمود. اما برای مهریه بیشتر از ۱۱۰ سکه صرفا درصورتی‌که مرد اموال داشته باشد و زن این اموال را معرفی کند، امکان دریافت مازاد فراهم می‌شود.

درخواست مهریه

شرایط گرفتن مهریه بعد از طلاق

دریافت مهریه در شرایطی با توجه به نوع طلاق، بعد از جدایی نیز امکان‌پذیر است. به‌طور کلی طلاق در موارد زیر قابل تصور است:

طلاق بائن‌:

در این نوع از طلاق مرد حق رجوع ندارد و برای شروع مجدد زندگی باید میان زن و مرد دوباره خطبه عقد جاری شود.

طلاق رجعی:

برخلاف طلاق بائن در طلاق رجعی مرد در مدت عده می‌تواند به زن رجوع کند. در این حالت زوجین می‌توانند بدون جاری شدن یک صیغه عقد جدید، زندگی را دوباره از سر بگیرند.

طلاق توافقی:

طلاق توافقی طلاقی است که در آن زوجین با توافق و به‌صورت مشترک برای طلاق اقدام می‌کنند. در مورد اینکه طلاق توافقی بائن است یا رجعی، نظرات مختلفی داده شده است. برخی معتقدند طلاق توافقی همان طلاق خلع و در زمره طلاق بائن است.

لازم به ذکر است که ازدواج مجدد زن مانع دریافت مهریه قبلی او از شوهر سابق نمی‌شود. بنابراین اگر بعد از طلاق، زن مجدد با شخص دیگری هم ازدواج کند، می‌تواند همچنان مهریه قبلی خود را دریافت کند.

برای گرفتن مهریه بعد از طلاق زن باید دادخواست مطالبه مهریه را برای صدور حکم پرداخت مهریه، به دادگاه تقدیم کند. اصولا زن می‌تواند هم‌زمان با درخواست مهریه، تامین مهریه را نیز درخواست کند. در نهایت وصول مهریه از طریق اجرای ثبت انجام می‌شود. البته اگر مهریه اموال منقول (مانند پول یا سکه) باشد، مرجع صالح برای صدور اجرای مهریه، همان دفترخانه‌ای است که سند ازدواج را تنظیم کرده است. اما اگر مهریه مال غیرمنقول (مانند ملک و زمین) باشد، دفترخانه‌ای که سند را تنظیم کرده است مسئول صدور اجراییه است و اگر ثبت انجام نشده باشد، زن باید از طریق دادگاه اقدام کند.

 دریافت مهریه بعد از طلاق

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط دریافت مهریه در طلاق توافقی مطالعه کنید.

۱۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۹ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۹ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۰۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۳۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۵۹ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۳۸ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۱۸ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۱۴ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۵ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۱ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  11. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۸ ب٫ظ

  12. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۲ ب٫ظ

  13. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۸ ب٫ظ

  14. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۵۴ ب٫ظ

  15. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۳۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …