نکات طلایی ترد شدن شیرینی خشک خانگی

0
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بهترین شیرینی برای عید آن است که خودتان تهیه کرده باشید. در مراسم نوروز و دید و بازدید نوروزی بهتر است از شیرینی‌های خانگی خوشمزه خودتان جلوی مهمان بگذارید.

ایران مهد تهیه و پخت انواع شیرینی‌های خشک است و بیراه نیست اگر بگوییم برای آماده‌ کردن این نوع شیرینی باید نکات را مو به مو اجرا کرد. قوانینی که مدت‌ها قنادان حرفه‌ای و سنتی ایران آن ‌را به دقت و ظرافت به‌کار می‌برند. با دلتامگ همراه باشید تا نکات طلایی ترد شدن شیرینی خشک را یاد بگیرید.

مواد اولیه

مهم‌ترین قسمت تهیه شیرینی خشک استفاده از مواد اولیه مرغوب است که با محیط هم‌دما شده باشند. به‌غیر از مواردی که در دستور ذکر شده باشد مثلا کره (سرد) یا آب (گرم). اندازه‌گیری دقیق مواد اولیه نیز از نکات مهمی است که کیفیت شیرینی را دو چندان می‌کند. به‌طورکلی سعی کنید مواد اولیه مرغوب و مارک‌های شناخته‌شده را تهیه کنید.

ترد شدن شیرینی خشک

قالب شیرینی

برای قالب‌زدن از هر قالبی می‌توانید استفاده کنید اما استفاده از قالب‌های کوچک برای شیرینی عید مرسوم‌تر است. از طرفی دقت داشته باشید که هر چقدر سایز خمیر قالب‌زده بزرگ‌تر و قطر آن ضخیم‌تر باشد زمان پخت آن بیشتر است. اگر خمیر در حین قالب‌زدن به قالب می‌چسبد کاتر را در آرد فرو برده و سپس شروع به قالب‌زدن خمیرها کنید.

قالب

تنظیم حرارت فر

بهترین روش برای آزمودن فر جهت پخت شیرینی عید این است که پس از گرم کردن فر با دمای گفته‌شده در دستور، ۲ قطعه شیرینی را به‌عنوان تست داخل سینی فر قرار دهید و طبق زمان گفته‌شده در دستور آن را بپزید. طلایی‌شدن زودتر شیرینی‌ها حکایت از حرارت زیاد فر دارد و باید آن را اندکی کاهش داد و مجددا تست را تکرار کنید تا دمای مناسب فر خود را بیابید.

ترد شدن شیرینی خشک

ورز دادن خمیر شیرینی

از ورز دادن خمیری که در آن کره دارد پرهیز کنید. ورز دادن بیش از اندازه خمیر موجب می‌شود تا خمیر روغن بیندازد و پس از پخت، شیرینی سفت خواهد شد. اگر مشاهده کردید که خمیر شیرینی در حال روغن انداختن و نرم‌شدن است، بلافاصله آن را داخل کیسه نایلونی قرار دهید و ۳۰ دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک و آماده قالب‌زدن شود.

مطلب پیشنهادی:  این غذا هارو نخور چون اضطراب می‌گیری

استراحت دادن خمیر

برای استراحت‌دادن خمیرهای حاوی کره، به‌ویژه بیسکویت‌ها و کوکی‌ها باید خمیر را ابتدا در کیسه نایلونی قرار داد و بهتر است آن را کمی فشار دهید تا پهن شود و سرعت خنک‌شدن آن افزایش یابد. استراحت خمیر در تهیه شیرینی سنتی معمولا در دمای معمولی اتاق کار صورت می‌گیرد مگر آن‌که در دستور ذکر شده باشد در یخچال استراحت دهید.

شیرینی عید

نگهداری شیرینی‌های آماده

برای نگهداری شیرینی‌های خانگی ابتدا به نوع مواد اولیه دقت کنید. اگر در تهیه آن از کره و مواد مرطوبی همچون مارمالاد استفاده شد، بهتر است این شیرینی را در ظرف دردار بچینید. اگر قصد دارید چندین لایه شیرینی را در یک ظرف بچینید بهتر است بین هر لایه یک ورق کاغذ روغنی قرار دهید تا شکل و ظاهر شیرینی از بین نرود. سپس ظرف را در یخچال قرار دهید تا ماندگاری شیرینی بیشتر شود.

از آن‌جایی که در تهیه شیرینی‌های سنتی معمولا از روغن قنادی استفاده می‌شود، می‌توان این شیرینی‌ها را در ظرف دردار در جای خنک و به دور از نور آفتاب نگهداری کرد.

شیرینی خشک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

با یک کش موهای خود را کوتاه کنید

ممکن است برخی افراد در شرایطی باشند که به رفتن آرایشگاه علاقه‌ای نداشته باشند.کوتاهی مو با…