آیا رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته مجازات دارد؟

0
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به پیشرفت جوامع و گسترش امکانات رفاهی، شهروندان به تبع امکانات گوناگون، مشکلات جدیدی نیز تجربه می‌کنند و در این راستا یکی از مشکلات بلکه در حقیقت معضلات، حوادث رانندگی و جرائم مرتبط با گواهینامه است.

تمدید به موقع گواهینامه یکی از موارد مهمی است که باید به آن توجه کنید چراکه عدم تمدید به موقع گواهینامه می‌تواند دردسرساز شود. درصورتی‌که این اقدام طبق قانون، تخلف رانندگی محسوب می‌شود. در این مطلب از دلتامگ به موضوع رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته می‌پردازیم.

جریمه رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته و منقضی

درصورتی‌که اعتبار گواهینامه تمام شود فرد دارنده کارت گواهینامه رانندگی باید نسبت به تعویض گواهینامه رانندگی خود اقدام نماید.

اما اگر فرد از این کار خودداری نماید و اقدام به رانندگی با گواهینامه تاریخ گذشته نماید، جریمه خواهد شد. همچنین در‌صورتی‌که در آن زمان تصادفی رخ دهد که در آن تصادف مقصر شناخته شود، دیگر بیمه خسارتی بابت تصادفی پرداخت نخواهد کرد.

مجازات رانندگی با گواهینامه منقضی شده با رانندگی فردی که فاقد گواهینامه است تفاوت دارد. درصورتی‌که فرد فاقد گواهینامه باشد، بر اساس ماده ۷۲۳ قانون مجازات اسلامی، مجازات راننده از دو تا شش ماه حبس خواهد بود.

همچنین طبق بند (ج) ماده ۱۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرکز قضایی معرفی خواهد شد. اما در هر صورت اگر راننده طبق کروکی پلیس، مقصر شناخته شود، باید خسارت وارده را پرداخت نماید.

بنابراین حکم فردی که گواهینامه رانندگی خود را تمدید نکرده است با حکم فردی که فاقد گواهینامه است، تفاوت دارد. در این حالت فرد تنها باید جریمه را پرداخت نماید و اقدامات اداری جهت صدور مجدد گواهینامه را در پیش گیرد.

مطلب پیشنهادی:  اثبات شراکت مدنی و تجاری به چه معناست؟

برای تمدید گواهینامه رانندگی باید با در دست داشتن مدارک لازم به دفاتر پلیس +۱۰مراجعه نمود و با انجام اقدامات لازم جهت تمدید اعتبار گواهینامه خود، گواهینامه دیگری دریافت نمایید.

گواهینامه تاریخ گذشته

مدارک لازم برای تمدید گواهینامه رانندگی چیست؟

  • اصل شناسنامه به همراه کپی صفحه اول شناسنامه و کپی صفحه توضیحات درصورتی‌که توضیحاتی در این قسمت وجود دارد
  • اصل کارت ملی و کپی کارت ملی
  • کد پستی ده رقمی محل سکونت به همراه آدرس دقیق محل سکونت
  • اصل گواهینامه منقضی شده
  • سه قطعه عکس رنگی تمام رخ و مربوط به سال جاری برای دارندگان گواهینامه گروه ب و دو قطعه عکس برای دارندگان گواهینامه پایه یک در اندازه ۴*۳، ساده و بدون کروات، عینک، آرایش و غیره
  • اعلام گروه خونی: ارائه هرگونه مدرک اعم از کارت پایان خدمت، برگه آزمایشگاه و غیره که گروه خونی در آن درج شده یا حتی خوداظهاری (با ثبت اثرانگشت و امضا خوداظهاری) در خصوص تعیین و ثبت گروه خونی متقاضی کافی است.
  • پرداخت هزینه‌های مربوطه از طریق دستگاه‌های POS موجود در دفاتر پلیس +۱۰
  • انجام معاینات پزشکی

گواهینامه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

رفع توقیف کردن اموال مرد برای مهریه چگونه است؟

زنان معمولا برای بدست آوردن مهریه خود دست به هر کاری می‌زنند یکی از این کارها توقیف کردن ا…