رونق خرید آپارتمان ۷۵ متری در تهران

۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
رونق خرید و فروش مسکن در ایام پایانی سال مطابق سال‌های گذشته، در بازار آغاز شده است. به گفته فعالان بازار ملک، هم اکنون خرید آپارتمان 75 متری جزو خواسته های اصلی خریداران است.
خرید آپارتمان 75 متری

بازار مسکن در هفته‌های نزدیک به نوروز ۱۳۹۸  اندکی گرم شده و هردو گروه خریدار و فروشنده البته با احتیاط وارد بازار شده‌اند. رونق بازار در بخش خرید آپارتمان ۷۵ متری در تهران بیشتر بوده است.

دفاتر مشاور املاک هم به این واقعیت اذعان دارند که؛ تمایل عرضه‌کنندگان برای فروش واحدهای خود بیشتر شده و به نوعی قصد دارند از فرصت رونق نسبی بازار استفاده کنند.در این بین افرادی که طی سال های گذشته واحدهای کوچک را خریداری کرده‌اند، در جستجوی  خرید آپارتمان ۷۵ متری یا بیشتر هستند.

بودجه لازم برای خرید آپارتمان ۷۵ متری

با این حال قیمت‌ها دارای ثبات نسبی است و کمتر فروشنده‌ای پیدا می‌شود که قیمت‌هایی بالاتر از میانگین منطقه برای ملک خود تعیین کند. این در حالی است که در ماه‌های گذشته  عنوان می‌شد فروشنده‌ها هر از گاهی قیمت‌ها را به‌روز می‌کنند.

به گزارش مجله دلتا، به نقل از ایسنا بررسی‌های میدانی حاکی است که کمبود واحدهای کوچک متراژ در فایل‌های دفاتر املاک باعث شده تا قیمت هر متر مربع از این نوع آپارتمان‌ها نسبت به واحدهای بزرگ متراژ، بیشتر شود.

به طور مثال برای خرید آپارتمان ۷۵ متری در سهروردی باید حدود یک میلیارد و سیصد میلیون تومان هزینه شود اما  آپارتمان های ۸۰ متر به بالا در مناطق دیگر شهر  حدود ۹ تا ۱۱ میلیون تومان به ازای هر متر مربع به فروش می‌رسند.

شرایط جدید نشان می‌دهد که سرعت رشد ماهانه قیمت به صفر نزدیک شده است. از سوی دیگر با این‌که تعداد آگهی های فروش آپارتمان در دفاتر املاک به شدت زیاد است، خانه‌های به‌قیمت به سرعت فروخته می‌شوند.

واسطه‌های ملکی می‌گویند: فاصله‌ی آگهی  تا فروش یک واحد که پایین‌تر از میانگین منطقه عرضه می‌شود به کمتر از یک هفته رسیده است. تعداد معاملات در دی‌ماه نیز نسبت به بهمن ماه تا حدودی  افزایش نشان می‌دهد.

با این وجود هنوز برخی فروشندگان محتاط که با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی، چشم‌انداز روشنی برای بازار مسکن متصور نیستند نسبت به کاهش قیمت پیشنهادی، مقاومت نشان می‌دهند.

خرید آپارتمان 75 متری در تهران

اما کارشناسان معتقدند: طرف تقاضا ظرفیت رشد دوباره قیمت مسکن را ندارد و به همین دلیل شاهد ثبات این بازار در ماه‌های آینده خواهیم بود. برخی دیگر نیز می‌گویند که افزایش قیمت ممکن است رخ دهد، اما پایین‌تر از نرخ تورم عمومی خواهد بود.

لزوم تغییر رویکرد در سیاست های ساخت و ساز

از آنجا که طی سال های اخیر توان  خرید متقاضیان کم شده است، فشار تقاضا بیشتر در واحدهای کوچک دیده می‌شود. به همین دلیل طی سال‌های اخیر به موضوع کوچک‌سازی مسکن تاکید و در بسیاری از مناطق ساخت این‎گونه واحد های مسکونی آغاز شده است.

به نظر می‌رسد بازار مسکن در سال آینده نیازمند تغییر رویکرد از جانب سازندگان است. حرکت به سمت صنعتی سازی ساختمان می‌تواند اولین و مهمترین گام در این تغییر رویکرد باشد.

انعطاف و برنامه‌ریزی براساس نیاز مناطق هم موضوعی است که باید آن را مدنظر قرار داد. به نحوی که در مناطق مختلف متراژ خانه‌ها مطابق سلیقه همه گروه‌ها باشد.

اگرچه مطابق آمار در بسیاری از محله‌ها آپارتمان های کمتر از ۸۰ متر بیشتر مورد پسند واقع می‌شود، ولی در مناطق دیگر نیاز به واحدهای بزرگ متراژ دیده می‌شود. بنابراین نمی‌توان صرفاً آپارتمان‌های کوچک یا بزرگ متراژ را ملاک برنامه‌ریزی برای ساخت قرار داد.

برای دیدن مطالب مرتبط پیرامون این گزارش  صفحه خبر و گزارش و اخبارمسکن  مجله دلتا را ببینید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در یادداشت روز

همچنین بخوانید

خواص معجزه‌آسای ارده برای لاغری

از مهمترین خواص ارده برای لاغری، کاهش اشتها است. متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند، افراد برای ک…