۷ نکته طلایی که در قولنامه خودرو باید رعایت کنید

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
برای آنکه یک معامله بدون ضرر داشته باشید باید قبل از وارد شدن به معامله اطلاعات حقوقی خود را افزایش دهید.
نکات نوشتن قولنامه خودرو

نوشتن قولنامه ماشین در زمان معامله خودرو بسیار اهمیت دارد و می‌تواند مانع از بروز مشکلات قانونی در مراحل بعدی شود. توجه داشته باشید که نوشتن قولنامه دستی که در منزل بین طرفین معامله انجام می‌شود نیز با وجود امضای خریدار و فروشنده دارای ارزش قانونی است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات نوشتن قولنامه خودرو می‌پردازیم.

در قولنامه خودرو چه نکاتی باید رعایت شود؟

  •   تاریخ دقیق تحویل خودرو، اسناد و مدارک و ثمن معامله (پولی که خریدار در ازای دریافت کالا به فروشنده پرداخت می‌کند.) را در قولنامه مشخص کنید. جهت جلوگیری از تاخیر فروشنده در تسلیم کالا به خریدار می‌توانید در متن قولنامه خودرو، جریمه نقدی به ازای هر روز تأخیر تعیین نمایید.
  •  یکی از مواردی که موجب ضرر و زیان بسیاری از افراد می‌شود موضوع خلافی خودرو است. به این‌صورت که شخص بدون اطلاع از میزان خلافی خودرو اقدام به خرید می‌کند. در واقع باید کلیه جرائم و خلافی‌های خودرو توسط فروشنده، پرداخت و برگ عدم خلافی در قولنامه آورده شود.
  •  وجهی که از طرف خریدار به عنوان بیعانه پرداخت می‌شود، تاریخ تنظیم سند، زمان مراجعه به تعویض پلاک و همچنین شیوه پرداخت پول هم باید در قولنامه خودرو مشخص شود. اگر خودرو با اقساط خریداری می‌شود باید میزان پیش پرداخت و پرداخت ماهانه اقساط به روشنی مشخص و مکتوب شود.

نوشتن قولنامه خودرو

  • اگر تمام یا قسمتی از ثمن معامله به‌صورت چک پرداخت شود، باید تمامی جزئیات مربوط به چک از جمله تاریخ و تعداد آن در قولنامه نوشته شود.
  • حتما اسناد مختلف خودرو از جمله سند مالکیت را مورد بررسی قرار داده و از اصالت و اعتبار مدارک مطمئن شوید.
  • از آنجایی که در قولنامه نباید خط خوردگی وجود داشته باشد، پس در نوشتن قولنامه احتیاط و دقت کافی را داشته باشید. اگر ناخواسته خط خوردگی در قولنامه اتفاق افتاد باید در انتها دلیل و توضیح صحیح در مورد خط خوردگی را اضافه نمایید.
  • معمولا در قرارداد‌ها این بند نوشته می‌شود: «طرفین معامله به مدت ……. روز (معمولا ۲۴ ساعت) فرصت دارند با پرداخت جریمه‌ای به مبلغ …….. این قرارداد را فسخ کنند.» با نوشتن این بند هر کدام از طرفین (خریدار یا فروشنده) می‌توانند ظرف مدت زمان مقرر اگر از معامله پشیمان شدند با پرداخت جریمه‌ای مشخص، قولنامه را فسخ کنند.

قولنامه خودرو

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب آیا ضامن می‌تواند از وام گیرنده شکایت کند؟ مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۰۶ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۵۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …