سهم‌الارث دختر از مادر چقدر است؟

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به پیچیدگی قوانین و مقررات مربوط به ارث و میراث، بهتر است قبل از هر اقدام در خصوص انحصار وراثت و مطالبه سهم‌الارث از نکات قانونی آن مطلع شوید.
سهم ‌الارث دختر از مادر

سهم‌الارث دختر و پسر یکی از چالش‌های حقوقی در تقسیم اموال متوفی است. زمانی‌که شخص فوت می‌کند بر طبق قانون، اموال باقی مانده از وی نسبت به سهم هر یک از وراث بین آن‌ها تقسیم می‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع سهم ‌الارث دختر از مادر می‌پردازیم.

نحوه تقسیم ارث مادری

برطبق ماده ۹۰۷ قانون مدنی، درصورتی‌که مادری فوت کند و پدر و مادر وی نیز فوت کرده باشند و دارای چند فرزند باشد، ارث به شرح ذیل تقسیم می‌‎شود.

  • اگر مادر یک فرزند داشته باشد، فرقی در دختر یا پسر بودن نیست. در این حالت تمام ترکه متوفی به فرزند وی می‌رسد.
  • اگر شخص متوفی زن باشد و دارای چند فرزند که همه دختر یا همه پسر باشند، ترکه مادر بین دختران یا پسران به صورت مساوی تقسیم می‌شود.
  • اگر متوفی زن باشد و دارای چند فرزند باشد که برخی دختر و پسر باشند، سهم‌الارث پسر از ترکه مادر فوت شده دو برابر سهم‌الارث دختر است.

 سهم ‌الارث دختر

سهم‌الارث دختر از مادر

اگر شخص متوفی زن باشد و فرزند دختر داشته باشد، نحوه تقسیم ارث به شرح ذیل است:

  • درصورتی‌که متوفی یک دختر داشته باشد، تمام ترکه متوفی به وی می‌رسد. اگر به مطالبی پیرامون ارث علاقه دارید به مطلب آیا ارث زن به پدرشوهر و مادرشوهر می‌رسد؟ مراجعه کنید.
  • اگر متوفی زن، مادر و یک دختر داشته باشد، سهم‌الارث مادر یک ششم ترکه متوفی و سهم‌الارث دختر چهار ششم است. یک ششم از ترکه باقی‌مانده بر پنج تقسیم و یک پنجم آن به مادر متوفی زن و چهار پنجم متعلق به دختر متوفی است.
  • اگر متوفی، مادر و چند دختر داشته باشد، سهم‌الارث مادر یک ششم و چهار ششم بین دختران به‌صورت مساوی تقسیم می‌شود. یک ششم باقی‌مانده نیز به پنج قسمت تقسیم و یک پنجم به مادر متوفی و چهار پنجم بین دختران متوفی به نسبت مساوی تقسیم می‌شود.
  • اگر متوفی، مادر و پدر و یک دختر داشته باشد، به پدر و مادر یک ششم ترکه و به دختر متوفی، سه ششم ترکه به ارث می‌رسد. باقی ترکه بر پنج تقسیم و به هر یک از پدر و مادر یک پنجم و به دختر سه پنج ارث می‌رسد.
  • اگر متوفی، مادر و پدر و چند دختر داشته باشد، به هر یک از پدر و مادر یک ششم و سهم دختران چهار ششم به نسبت مساوی است.
  • اگر متوفی، مادر و پدر و دختر و پسر داشته باشد، سهم هر یک از پدر و مادر یک ششم اموال متوفی و چهار ششم برای دختران و پسران که سهم پسر دوبرابر سهم‌الارث دختران است.

 ارث دختر از مادر

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب عد از فوت پدر، در رابطه با ارث چه باید کرد؟ را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۳۵ ق٫ظ

    من تنها فرد خانواده هستم ودارای ۲ فرذند هستم ۱پسرو۱دختر پسرودخترم درسن ۳۱ سالگی هستن دخترم ازدواج ناموفق داشته وهمچنین پسرم هردو در خانه هستن ومنهم درسن ۵۷ سال هستم ام‌اس دارم پسرم میگه خانه را به اسم من بزن ومن بعد از تو از خواهرم نگهداری میکنم اگر ازدواج کرد شوهرش نیاد من رابی خانمان کند با فروش خانه وتقسیم ارث می‌گوید برای احتیاط این خانه باشد برای امنیت خودشوخواهرش که اگر شوهرش بیرونش کرد جایش باقی است

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۰۲ ب٫ظ

      سلام، شما می‌توانید قبل از فوت خود ملک را به نفع دختر و پسرتان صلح عمری کنید.

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …