در چه حالتی برادرزاده از عموی خودش ارث می‌برد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
از موضوعات حقوقی قابل بحث و بسیار مهم، موضوع ارثیه و حالت‌ها و جهات مختلف آن است.
 ارث بردن برادرزاده از عمو

ارث بردن از عمو از جمله موضوعاتی است که شاید برای برخی از افراد جالب باشد. به اموالی که از فرد متوفی باقی مانده است و میان افراد خانواده و وراث او تقسیم می‌شود ارث می‌گویند. ارکان ارث عبارت‌اند از: متوفی یا مورث یعنی کسی که اموالی دارد و اکنون در قید حیات نیست. دومین رکن ارث، ماترک یا اموال فرد مورث است که میان افراد تقسیم می‌شود و سومین رکن وراث یا کسانی که ارث می‌برند، هستند. همراه دلتامگ باشید.

روش تقسیم ارث بین وراث

فوت از جمله پدیده‌های طبیعی است برای هر فردی پیش می‌آید. با فوت حقوق مالی و برخی از حقوق غیرمالی شخص بعد از فوتش به ورثه که قائم‌مقام وی هستند منتقل می‌شود. از سوی دیگر حقوقی که قائم به شخص باشند غیرقابل انتقال به ورثه‌اند.

بعد از فوت شخص، خویشاوندان نسبی و سببی با توجه به یک سری شرایط از متوفی ارث می‌برند. منظور از خویشاوندان نسبی کسانی هستند به واسطه نسبت زاد و ولد و نسبت خونی با متوفی در زمره وراث قرار می‌گیرند. خویشاوندان سببی هم کسانی هستند که به واسطه علقه ازدواج میت در زمره وراث او قرار می‌گیرند.

زمانیکه از طبقات ارث صحبت می‌کنیم در واقع منظور ما ترتیب قانونی و شرعی اشخاصی هستند که از میت ارث می‌برند. این نکته را باید مد نظر قرار داد که تا زمانی که یک ورثه از طبقه پیشین وجود داشته باشد نوبت به ارث طبقه بعدی نمی‌رسد. حالا در ادامه به سراغ طبقات ارث می‌رویم.

روش تقسیم ارث بین وراث

ورثه عمو چه کسانی هستند؟

به‌طورکلی ورثه هر شخص، در سه طبقه مختلف قرار می‌گیرند. این سه طبقه در متن ماده ۸۶۲ قانون مدنی، بررسی شده‌اند. در ادامه هر یک از این طبقات و وراث حاضر در آن‌ها را ذکر می‌کنیم.

طبقه اول وراث تقسیم ارث عمو

این طبقه به سه درجه متفاوت تقسیم می‌‌شود:

  • درجه اول: پدر، مادر و فرزندان متوفی
  • درجه دوم: نوه‌ها
  • همچنین درجه سوم: نبیره‌ها

طبقه دوم وراث تقسیم ارث عمو

مانند طبقه اول، این طبقه نیز درجاتی دارد که به شرح زیر هستند:

  • درجه اول: برادران و خواهران، جد و جده
  • درجه دوم: فرزندان خواهران و برادران

طبقه سوم وراث تقسیم ارث عمو

در نهایت، طبقه سوم وراث به درجات زیر تقسیم می‌شود:

  • درجه اول: عمو، عمه، خاله و دایی
  • درجه دوم: فرزندان آن‌ها
مطلب پیشنهادی:  صحت معامله و شرایط آن

 ارث بردن از عمو

  • با حضور ورثه حاضر در هر یک از طبقات، نوبت به سهم بردن وراث حاضر در طبقات بعد نمی‌رسد. درصورتی‌که قصد دارید برای  ارث بردن از عمو اقدام کنید اما در طبقه اول، شخصی حضور دارد، شما از سهم قانونی محروم هستید. البته امکان منتقل کردن سهم قانونی توسط هر یک از ورثه وجود دارد. بنابراین سایر ورثه می‌توانند با تنظیم صلح‌نامه بخشش سهم‌الارث، برای انتقال سهم خود به شما اقدام کنند. البته این مسئله اختیاری است و نمی‌توان از راه قانونی برای اجبار آن‌ها اقدام کرد.
  • توجه داشته باشید که اگر وراث حاضر در طبقه اول حضور نداشته باشند، نوبت به سهم بردن وراث حاضر در طبقه دوم می‌رسد. در این‌صورت، ترتیب درجات باید رعایت شود. بنابراین اگر قصد آگاهی از نحوه ارث بردن از عمو  را دارید، باید بدانید که اولویت در سهم بردن، با برادران و خواهران او است.  پدر شما به همراه سایر خواهران و برادران خود، از اموال عمو سهم خواهد داشت. همچنین در فرض فوت پدر شما بعد از فوت عمو، امکان دریافت سهم او توسط شما (به عنوان قائم مقام پدر) وجود دارد.

 تقسیم ارث عمو بین برادرزاده‌ها

  •  شرط ارث بردن از عمو زنده بودن در زمان فوت مورث است. بنابراین درصورتی‌که وارث، قبل از فوت مورث از دنیا رفته باشد، نمی‌توان به قائم مقامی او، برای دریافت سهم قانونی اقدام کرد.
  • همسر متوفی به هر حال از اموال متوفی سهم خواهد داشت. حتی در فرضی که فرزند نیز حضور نداشته باشد، به میزان یک چهارم از اموال، به همسر تعلق می‌گیرد.

بنابراین در چه حالتی ارث بردن از عمو اتفاق میوفتد؟

در حالتی که عمو هیچ فرزندی نداشته باشد، پدر و مادرش در قید حیات نباشند، خواهر برادران وی فوت شده باشند و صرفا برادرزاده داشته باشد. بنابراین ارث بردن از عمو  چندان کار راحتی نیست و احتیاج به شرایط خاصی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

فروش طلا به اجازه همسر نیاز دارد

دادن هدیه توسط زن و شوهر به یکدیگر امری بسیار رایج و نشان‌دهنده محبت میان آن‌ها است. فروش …