زنان کارمند چه اموالی را باید در زندگی مشترک خرج کنند؟

۸
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قانون درباره تکلیف اموال زنان کارمند و اینکه آن‌ها باید چه اموالی را در زندگی خرج کنند، توضیحاتی داده است.
اموال زنان کارمند

مطابق با شرع و قوانین اسلامی، تامین هزینه‌های زندگی و پرداخت نفقه زن بر عهده مرد است. حتی اگر زن تمکن مالی داشته یا کار کند و درآمد هم داشته باشد، باز هم چیزی از تکالیف مرد برای پرداخت نفقه کاسته نمی‌شود. البته زن می‌تواند به میل و اراده خود، بخشی از درآمدش را در زندگی مشترک هزینه کند. اما این هزینه اختیاری است و الزامی برای زن محسوب نمی‌شود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اموال زنان کارمند می‌پردازیم.

با اشاره به شرایط کنونی جامعه، در بسیاری از زندگی‌های مشترک فعلی، به دلایل مختلف از جمله دلیل اقتصادی، هم زن و هم مرد مجبور هستند تا با فعالیت بیرون از خانه، معاش خود را در حد نیازهایی که دارند، تامین کنند.

در چنین شرایطی بدون شک، حرف و حدیث و اختلاف پیرامون درآمد زن و شوهر در زندگی مشترک و اینکه زن چقدر در خانه هزینه کرده است یا مرد، افزایش می‌یابد.

باور نادرستی در بین مردان وجود دارد که تصور می‌کنند نسبت به زن خود و اموال او مالکیت دارند و می‌توانند در اداره امور اموال همسرشان نیز دخالت داشته باشند.

اموال زنان

اموال زنان کارمند

بر اساس قانون و شرع، زنان نه تنها مالک تمام اموال و درآمدهایشان هستند، بلکه وظیفه‌ای برای تأمین هزینه‌های فرزندان و خانواده خود نیز ندارند.

علاوه بر آنچه در قانون گفته شده زنان می‌توانند با گرفتن نفقه از شوهرشان، تمام درآمد خود را هر طور که مایل هستند، مصرف کنند.

در قانون مرد مکلف شده که  نفقه همسر و فرزندانش را که شامل خوراک، پوشاک، مسکن، تحصیل و تمامی مایحتاج آن‌ها است، پرداخت کند. نفقه هیچ ارتباطی به شاغل بودن زن ندارد. حتی اگر زن شاغل باشد و درآمد بالایی هم داشته باشد، شوهر باید به او نفقه پرداخت کند.

اما گاهی اوقات این سوال پیش می‌آید که آیا زنان می‌توانند اموال خود را از دیگری پنهان کنند یا خیر؟ که در پاسخ به این سوال باید گفت زنان حق دارند که اطلاعات مربوط به اموال، حساب بانکی و گردش مالی خود را از دسترس دیگران حتی شوهر، پدر، برادر، فرزند و هر فرد دیگری مخفی کنند. زن هیچ اجبار قانونی و شرعی برای خرج کردن درآمد خود در منزل ندارد.

 پرداخت درآمد زنان کارمند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب نکات بسیار مهم هنگام اجرا گذاشتن مهریه مطالعه کنید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۴۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۷ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۳۲ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۰۷ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۴۵ ق٫ظ

    عالی بود و ابتکاری

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …