به این ۵ دلیل خطرناک مصرف آب یخ را فراموش کنید!

۱۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
کمتر از یک ماه دیگر بهار از راه می‌رسد و به فصل گرم نزدیک می‌شویم. معمولا به محض رسیدن به خانه اولین کاری که می‌کنیم نوشیدن یک لیوان آب سرد است. اما آیا این کار برای بدن مفید است؟
نوشیدن آب یخ برای بدن

در این مطلب از مجله دلتا می‌خواهیم از ۵ دلیل که ثابت می‌کند نوشیدن آب یخ برای بدن شما مضر بوده و سلامتی را به خطر می‌اندازد صحبت کنیم.

نوشیدن آب یخ، دشمن بدن

نوشیدن آب سرد می‌تواند عملکرد اسید معده را مختل کرده و تعادل مواد در زمان هضم را برهم زند. توصیه می‌شود اگر مجبور به نوشیدن آب در بین وعده‌ غذایی هستید کمی آب گرم بین لقمه‌های غذا بنوشید.

نوشیدن آب یخ دشمن بدن

نوشیدن آب یخ عمل هضم را مختل و محدود می‌کند

کارشناسان می‌گویند نوشیدن آب سرد، حتی مصرف نوشیدنی‌های سرد، رگ‌های خونی شما را منقبض کرده و در نتیجه عمل هضم را مختل و محدود می‌کند. همچنین نوشیدن آب یخ از عملکرد صحیح فرآیند طبیعی جذب مواد مغذی در طول هضم غذا جلوگیری می‌کند.

باعث ایجاد گلودرد می‌شود

اصلی‌ترین دلیلی که باعث می‌شود همه شما را از نوشیدن آب یخ منع کنند افزایش احتمال گلودرد و گرفتگی بینی است. نوشیدن آب سرد، مخصوصا بعد از غذا، باعث ایجاد مخاط اضافی در مجراهای تنفسی می‌شود و یک لایه‌ محافظ در دستگاه تنفسی تشکیل می‌دهد. این موضوع باعث آسیب‌پذیر شدن دستگاه تنفسی در زمان احتقان و ابتلا به عفونت‌های التهابی می‌شود.

نوشیدن آب یخ از تجزیه‌ چربی‌ها جلوگیری می‌کند

کارشناسان می‌گویند: اگر بلافاصله بعد از غذا آب سرد بنوشید، به دلیل سرمای ایجادشده چربی‌های غذا جامد شده و تجزیه‌ آن‌ها برای بدن سخت می‌شود. دکتر آنجو، متخصص تغذیه توصیه می‌کند: ۳۰ دقیقه قبل و بعد از غذا آب ننوشید تا بدن شرایط مناسبی برای هضم غذا داشته باشد.

کاهش‌دهنده ضربان قلب

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که نوشیدن آب یخ می‌تواند در کاهش ضربان قلب شما نقش داشته باشد. این‌طور به نظر می‌رسد که آب یخ باعث تحریک عصب واگ می‌شود. این عصب بخش مهمی از سیستم عصبی خودمختار بدن است و می‌تواند ضربان قلب را کاهش دهد. وقتی آب سرد مصرف می‌کنید دمای پایین آب باعث تحریک عصب شده و ضربان قلب را کاهش می‌دهد.

نوشیدنی یخ دار با غذا

نوشیدن آب یخ می‌تواند به بدن شوک وارد کند

کارشناسان توصیه می‌کنند بعد از تمرینات ورزشی و فعالیت بدنی از نوشیدن آب سرد خودداری کنید. مربیان ورزشی هم همیشه توصیه می‌کنند بعد از تمرین یک لیوان آب گرم بنوشید. بدن در زمان فعالیت شدید و سنگین میزان زیادی گرما تولید می‌کند و اگر بلافاصله آب یخ بنوشید تعادل دمایی در زمان کوتاهی مختلف‌شده و می‌تواند روی دستگاه گوارش شما تاثیر منفی بگذارد.

نوشیدن آب یخ برای بدن مضر است؟

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب کتیرا و خواص شگفت‌انگیز آن در سلامتی را بخوانید.

۱۱ دیدگاه

  1. رسول

    ۱ تیر ۱۴۰۱ در ۸:۳۴ ق٫ظ

    خیلی ممنون

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۲۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۵۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۳۲ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۵۱ ب٫ظ

  8. سعیدی

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۲۱ ق٫ظ

    فوق‌العاده عالی بود

    پاسخ

    • مونا غریبی

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۰۷ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما🌹

      پاسخ

  9. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۴۱ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۵۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…