چگونه جهیزیه را بدون داشتن سیاهه پس بگیریم؟

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
پس گرفتن جهیزیه بدون سیاهه یکی از سوالات پر تکراری است که خیلی‌ها سوال پرسیده‌اند.
پس گرفتن جهیزیه بدون سیاهه

امروزه یکی از اهرم‌های فشار برای دختر تهیه جهیزیه است. اما از نظر قانونی و شرعی اجباری برای آن وجود ندارد. لذا وقتی زن جهیزیه خود را مطالبه کند و بر اساس اقرار مرد، شهادت شهود یا فهرست سیاهه و دیگر دلایل محکمه پسند ثابت شود که زن مقدار و اقلام مشخصی از اثاث منزل را به عنوان جهیزیه به خانه شوهر آورده و تحویل مرد داده است هر زمان که اراده کند می‌تواند از شوهر این وسایل را پس بگیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع پس گرفتن جهیزیه بدون سیاهه می‌پردازیم.

 سیاهه یا لیست جهیزیه

زمانی‌که زن، جهیزیه را به منزل شوهر خود می‌برد بهتر است لیست کاملی از جهیزیه و حتی ویژگی‌های آن‌ها را بنویسد. مثلا، یک تخته فرش دستبافت دوازده متری، یک یخچال دو قلو و مواردی نظیر این موضوع. همچنین بهتر است که پس از تنظیم این لیست، جهت اعتبار پیدا کردن آن شوهر و چند نفر از اقوام او ذیل آن را امضا نمایند. به چنین لیستی، در اصلاح، سیاهه جهیزیه می‌گویند. استرداد جهیزیه با داشتن سیاهه از لحاظ قانونی بسیار آسان‌تر از استرداد جهیزیه بدون داشتن سیاهه و استرداد با شهادت شهود است.

استرداد جهیزیه از طریق سیاهه یا لیست جهیزیه

پس گرفتن جهیزیه با داشتن سیاهه، بدین صورت است که زن باید به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کند. سپی اقدام به ثبت دادخواست استرداد جهیزیه به استناد مدارک موجود نماید. پس از ارجاع پرونده به مرجع صالح رسیدگی به دعوای پس گرفتن چنانچه مدارک جهت تعلق جهیزیه به زن، کافی باشد قاضی حکم به استرداد جهیزیه مطابق مدارک موجود را صادر خواهد کرد.

پس گرفتن جهیزیه

استرداد جهیزیه بدون سیاهه

استرداد جهیزیه، بدون داشتن سیاهه و زمانی‌که از اول چنین لیستی تهیه نشده است یا اینکه در طول سال‌های پس از ازدواج گم می شود، کمی مشکل است. فقدان لیست جهیزیه یا سیاهه که در واقع یک سند عادی برای اثبات دعوای استرداد جهیزیه است، اثبات مالکیت زن بر جهیزیه را دشوار می‌کند.

استرداد جهیزیه، بدون داشتن سیاهه صرفا با شهادت شهود یا اقرار مرد امکان پذیر است. البته در استرداد با شهادت شهود پذیرش شهادت، صرفا در صورتی است که شهود، شرایط قانونی شهادت را داشته باشند. درصورتی‌که زن، نتواند مالکیت خود بر جهیزیه را اثبات کند، معمولا دادگاه اقدام به تقسیم وسایل می‌کند و آن قسم از اموال که عادتا برای مصارف مردان است را به مرد داده و وسایلی که معمولا زنان از آن استفاده می‌کنند را به زن می‌دهد.

 استرداد جهیزیه بدون سیاهه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب شرایط ممنوع‌الخروج کردن زن توسط شوهر را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۵۸ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۱۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …