تعدیل اجاره‌ بها

۳
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قبل از اینکه درباره شیوه تعدیل اجاره بها بدانیم لازم است از نحوه تعیین اجاره‌ آگاه شویم. عواملی که در تعیین اجاره‌ ملک موثر است شامل؛ نوع ملک، قدمت آن، مدت زمان اجاره توسط مستأجر، موقعیت جغرافیایی ملک، مساحت بنا، نوع کاربری ملک و… است.
تعدیل اجاره‌ بها

در قانون روابط موجر و مستأجر تمام شرایط مربوط به تعدیل اجاره‌ بها عنوان شده است. طبق این قانون موجر یا مستأجر می‌توانند بر اساس  تغییر در شرایط اقتصادی و هزینه‎های زندگی، نسبت به  تجدید نظر در اجاره‌بها اقدام کنند. این اقدام منوط به آن است که مدت اجاره تمام شده باشد و از تاریخی که در سند اجاره‎نامه درج شده، سه سال تمام گذشته باشد. در اینصورت دادگاه می‎تواند نرخ اجاره‌بها را طبق نظر کارشناس به نرخ روز تعیین کند. در ادامه با مبحث تعدیل اجاره‌ بها با مجله دلتا همراه باشید.

شیوه تعدیل اجاره‌ بها

قبل از اینکه درباره شیوه تعدیل اجاره‎بها بدانیم لازم است از نحوه تعیین اجاره‌بها آگاه شویم. عواملی که در تعیین اجاره‌ ملک موثر است شامل؛ نوع ملک، قدمت آن، مدت زمان اجاره توسط مستأجر، موقعیت جغرافیایی ملک، مساحت بنا، نوع کاربری ملک و… است. همه‎ این موارد در کنار  عوامل دیگر نظیر پرداخت سرقفلی و میزان اجاره‌بهای قبلی و همچنین تعمیرات احتمالی که مستأجر در ملک انجام داده نیز در تعیین میزان تعدیل اجاره‌ بها مؤثر است.

حتی با علم به تمام موارد بالا باید توجه داشت، تعیین میزان افزایش یا کاهش اجاره، فقط توسط کارشناس رسمی دادگستری صورت می‎گیرد. البته در ماده ۴ قانون روابط موجر و مستأجر به صراحت اعلام شده که نظر کارشناس زمانی مورد تأیید دادگاه است که عوامل مذکور تماماً در محاسبه کارشناسی در نظر گرفته شده باشند.

اجاره‌ بها

دادخواست تعدیل اجاره‌ بها

بدیهی است که مستأجر و موجر می‎توانند در مورد تعدیل اجاره‌بها، بدون مراجعه به دادگاه با هم توافق کنند. اما در مواردی دو طرف در لزوم تعدیل یا تعیین نرخ تعدیل اجاره‌بها با مشکل رو به رو می‎شوند. در این موارد هر یک از آن‎ها می‎توانند با مراجعه به دادگاه دادخواست تعدیل اجاره را تنظیم کنند. در این صورت دادگاه، پس از تعیین کارشناس و آگاهی از نظر او، حکم قطعی مبنی بر افزایش یا کاهش اجاره‌بها را صادر می‎کند.

دادخواست تعدیل اجاره حتما باید به دادگاه ارائه و تشریفات عمومی دادخواست مثل تعیین خواهان، خوانده و خواسته باید به صورت کامل رعایت شود حال چه دعوی از طرف موجر و چه از سوی مستأجر مطرح شده باشد.

پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با پرداخت نکردن اجاره از سوی مستاجر “عدم پرداخت اجاره‌ توسط مستاجر” را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۸:۳۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ در ۱۱:۳۲ ق٫ظ

  3. ابراهیمی

    ۹ خرداد ۱۳۹۸ در ۵:۵۱ ب٫ظ

    مفید واقع شد

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …