جشن آب، نوروز تایلندی‌ها

۱۰
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
اگر تصمیم دارید تعطیلات نوروزی خود را در تایلندی بگذرانید ، حتما با خود حوله ببرید.
مراسم سال نو تایلند

این روزها به هرجایی در سراسر تایلند سر بزنید، مردم این کشور را می‌بینید که با شور و شوق و ولوله‌ی عجیبی در حال آماده شدن برای سال نوی تایلندی و جشن آب هستند. درست مثل ما که ما در آستانه‌ نوروز خانه‌تکانی می‌کنیم، تایلندی‌ها هم در آستانه‌ سال نو خانه‌هایشان را حسابی تمیز می‌کنند و فروشگاه‌ها و خیابان‌ها سرشار از تایلندی‌ها و حتی گردشگرانی‌اند که برای سال نو خرید می‌کنند. غیرممکن است تایلندی‌ها در خرید سال نوی تفنگ آب‌پاش یا لوازم آب‌بازی را از قلم بیندازند. برای آشنایی بیشتر با مراسم سال نو تایلند مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

جشن آب

جشن سال نوی تایلندی از ۱۳ آوریل آغاز می‌شود و تا ۱۵ آوریل طول می‌کشد که مطابق با ۲۵ تا ۲۷ فروردین تقویم ماست. سونکران (Songkran) یا جشن آب از مهم‌ترین جشن‌های ملی تایلند است. سونکران در زبان تایی به معنای تغییر و تحول است. تایلندی‌ها آب را مظهر پاکی و روشنایی می‌دانند و معتقدند آب بدبختی و ناراحتی را از جامعه دور می‌کند و بنا بر همین باور در جشن سال نو به هم آب می‌پاشند.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مندید مطلب در این جاذبه‌های گردشگری تردد خودرو مجاز نیست! را هم مطالعه کنید.

جشن آب بازی

در این جشن ملی که در سرتاسر کشور برگزار می‌شود، همه‌ مردم از پیر و جوان و کوچک و بزرگ با هر وسیله‌ای که دست‌شان برسد به همدیگر آب و بعضی هم خمیر رنگی می‌پاشند و همه‌چیز رنگ شادی و خنده به خود می‌گیرد. افرادی را در این جشن می‌بینید که بشکه‌های آب را پشت وانت می‌گذارند و با سطل روی عابران آب می‌پاشند. بعضی‌ها از جلوی در خانه‌هایشان با شیلنگ به مردم آب می‌پاشند و عده‌ی زیادی هم با تفنگ‌های آب‌پاش رنگارنگ کف خیابان مشغول آب‌بازی‌اند.
آنچه در این جشن برای گردشگران و به‌خصوص ما ایرانی‌ها جلب توجه می‌کند، این است که با این حجم شلوغی و جمعیت و ولوله، هیچ‌کس در این شادیِ سراسری عصبانی نمی‌شود و هیچ‌کس با دیگری با بی‌احترامی برخورد نمی‌کند و خبری از دعوا و کتک‌کاری نیست.

مراسم جشن سال نو تایلندی

جشن آب در پاتایا

پاتایا از محبوب‌ترین شهرهایی است که گردشگران را هر سال به سمت تایلند می‌کشاند. اگر راهی پاتایا هم هستید، این را بدانید که اهالی پاتایا جشن آب را یک هفته دیرتر برگزار می‌کنند. مردم پاتایا ۲۰ آوریل جاده ساحلی این شهر را برای برگزاری مراسم ویژه بودا می‌بندند و بعد از برگزاری مراسم بودایی، جشن آب‌بازی شروع می‌شود.
مراسم جشن سال نو تایلندی

سنت‌های دیگر سونکران

در ابتدای روز سال نو اعضای خانواده برای احترام روی دست‌های بزرگ‌ترها آب معطر می‌ریزند و به همدیگر هدیه‌ی ‌سال نو می‌دهند. علاوه بر آب‌بازی، سونکران از لحاظ مذهبی هم برای مردم تایلند مهم است. تایلندی‌ها در اولین روز سال نو غذا می‌پزند و به معبدها می‌برند و به مانک‌ها (راهبان) بودایی می‌بخشند. مانک‌ها نیز معبدها را با گل و تزیینات زیبا آذین می‌بندند و روی تندیس بودا آب می‌پاشند.

کدام مناطق تایلند در جشن آب محبوب‌ترند؟

معروف‌ترین جشن آب تایلند در استان چیانگ‌مای برگزار می‌شود. اما بانکوک و باقی شهرهای توریستی هم جشن‌های هیجان‌انگیز و پرشوری دارند.
جشن آب تایلند
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به مطلب مطبوع‌ترین مکان‌ها برای سفر نوروزی کدام‌اند؟ بزنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۲:۰۴ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۱۰ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۳۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۴۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۲۳ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۲ ب٫ظ

  7. ستاره

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۳ ب٫ظ

    جالبه

    پاسخ

    • زینب حلبی نژاد

      ۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۳۹ ق٫ظ

      سپاس از نظرات شما.

      پاسخ

  8. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۱ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۱ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…