آیا بخشیدن مهریه در عقد موقت امکان دارد؟

۵
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عقد موقت برای صحت، نیازمند دو شرط اختصاصی تعیین مدت معین و مهریه است. بنابراین، مهریه نقش بسیار مهمی در صحت این عقد دارد.
بخشیدن مهریه در عقد موقت

با توجه به اهمیت مهریه در عقد موقت، این سوال پیش می‌آید که آیا زن می‌تواند در عقد موقت همچون عقد دائم، مهریه خود را به همسرش ببخشد؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع بخشیدن مهریه در عقد موقت می‌پردازیم.

آیا بخشیدن مهریه در عقد موقت امکان‌پذیر است؟

صحت عقد ازدواج موقت، علاوه بر شرایط عمومی صحت قراردادها ( قصد و رضا، اهلیت، موضوع معین، مشروعیت جهت)، منوط به وجود دو شرط اختصاصی است:

اولا، به موجب ماده ۱۰۷۵و ۱۰۷۶ قانون مدنی، عقد موقت باید برای مدت معین منعقد شود.

دوما، براساس ماده ۱۰۹۵ قانون مدنی، در عقد موقت عدم تعیین مهریه موجب بطلان عقد نکاح است.

بنابراین، مهریه نقشی کلیدی در این عقد دارد. هر چند برای عقد موقت در قانون مدنی ایران، مواد قانونی اختصاصی و جدا از عقد دائم در نظر گرفته شده است. اما به موجب ماده ۱۰۷۷ قانون مدنی، احکام مهریه در عقد موقت، همچون احکام آن در عقد دائم است و این دو با هم تفاوتی ندارند.

قانون مدنی ایران، زن را مالک مهریه می‌داند و در ماده ۱۰۸۲ این قانون، مقرر داشته است که زن به مجرد عقد مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هرگونه دخل و تصرفی در آن بنماید. بنابراین، زن به علت داشتن حق مالکیت می‌تواند تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد و در رابطه با بخشیدن آن، با مانع قانون مواجه نخواهد شد.

بخشیدن مهریه

شرایط بخشیدن مهریه در عقد موقت

بخشیدن مهریه به شوهر، دارای شرایط قانونی خاصی نیست. زن برای انجام این کار اختیار تام دارد. اما رعایت برخی موارد سبب می‌شود که از مشکلات بعدی که ممکن است به موجب این عمل بین زوجین ایجاد شود جلوگیری به عمل آید:

بخشیدن مهریه باید طی تنظیم سند عادی یا رسمی صورت بگیرد. بنابراین حضور طرفین، علی‌الخصوص زن در دفترخانه الزامی است. همچنین آن‌ها باید اصل سند ازدواج و مدارک شناسایی (شناسنامه و کارت ملی) را همراه خود داشته باشند. اگر علاقه دارید بدانید زن در دوران نامزدی چه حقوقی دارد به مطلب حقوقی که زن در دوران نامزدی دارد مراجعه کنید.

هیچ نص قانونی در خصوص اذن پدر، در رابطه با بخشیدن مهریه وجود ندارد. اما برخی دفاتر اسناد رسمی بنا بر دلایلی مانند اجبار زن توسط شوهر برای بخشیدن مهریه، تنظیم سند را منوط به رضایت پدر می‌دانند.

 مهریه در عقد موقت

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب این مهریه را هر زمان توان مالی داشتید پرداخت کنید را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۲۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۴۱ ق٫ظ

  4. امیر صالحی

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۴۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۵۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …