چه کنیم تا ماست خانگی آب نیندازد؟

0
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیشتر افرادی که ماست خانگی درست می‌کنند مشکل آب انداختن ماست را تجربه کرده‌اند، راهکارهای متفاوتی وجود دارد که می‌توان از شل شدن و آب انداختن ماست جلوگیری کرد.
علت آب انداختن ماست

ماست ماده غذایی مفید و سرشار از پروتئین و برخی از انواع ویتامین B است و فواید بسیاری برای بدن دارد. برخی از افراد دوست دارند خودشان ‌دست‌به‌کار شوند و از شیر، ماست تهیه نمایند اما درست کردن ماست به این راحتی نیست و برخی از خانم‌‌ها را با مشکلاتی روبه‌رو‌ می‌سازد. یکی از این مشکلات، آب انداختن ماست است. در این بخش از دلتامگ علت آب انداختن ماست را بررسی نموده‌ایم و راه‌هایی برای جلوگیری از شل شدن ماست را برای شما آورده‌ایم.

علت آب انداختن ماست

اگر سطح اسیدی ماست پایین باشد یا قبل از سردی کامل، تکان بخورد آب‌ می‌اندازد. همچنین اگر مایه ماست نامناسب باشد و نمک کافی نداشته باشد، سبب آب انداختن ماست‌ می‌شود؛ علاوه بر آن حرارت شیر در هنگام تهیه ماست مهم است. نگهداری طولانی‌مدت ماست در محیط گرم سبب‌ می‌شود طعم آن نامطبوع شود و ماست آب بیندازد. جوشاندن زیاد شیر و چربی کم ماست را هم در نظر بگیرید.

راه‌حل جلوگیری از آب انداختن ماست

برای آنکه ماست شما آب نیندازد و کیفیت خوبی داشته باشد، لازم است حین درست کردن آن، به چند نکته توجه داشتن باشید:

علت آب انداختن ماست

جلوگیری از جوشیدن زیاد شیر، علت آب انداختن ماست

برای اینکه ماست شما بدون آب و سفت شود، شیر را به نقطه جوش برسانید تا شیر قل بخورد. سپس، دمای شعله را کم کنید و اجازه دهید ۲۰ دقیقه در دمای معمولی حرارت ببیند. زمان حرارت دیدن لازم نیست شیر را هم بزنید اما زمان جوشیدن شیر آن را یک بار هم بزنید.

شیر را آرام حرارت دهید

برای داشتن یک ماست سفت، شیر را به آرامی حرارت دهید. سریع جوشاندن شیر سبب تکه تکه شدن ذرات آن‌ می‌شود.

مطلب پیشنهادی:  تزیین اتاق خواب با وسیله‌ای ساده و شیک

هنگامی که شیر خیلی داغ است مایه ماست نزنید

یکی از مهم‌ترین علت آب انداختن ماست، هنگامی است که شیر را با دمای بالا به آن اضاف می‌کنید؛ زمان زدن مایه ماست به شیر هنگامی است که گرمای شیر دست شما را نسوزاند، پس از جوشاندن شیر، اجازه دهید شیر سرد شود، به‌طوری‌که وقتی انگشت خود را در شیر فرو کردید، شیر دست شما را نسوزاند؛ اندازه مایه ماست باید به ازای هر لیتر شیر حدود ۲ قاشق غذاخوری باشد. این اندازه مایه ماست را درون شیر بریزید و حدود ۱۰ الی ۱۵ بار با سرعت کم شیر را هم بزنید تا مایه ماست با شیر مخلوط گردد.

علت آب انداختن ماست

شیر را کنار بخاری نگذارید

برای جلوگیری از آب انداختن ماست ظرف شیر نباید تفلون باشد و نباید شیر را در جای گرم و یا کنار بخاری نگه دارید. فقط یک پارچه تمیز را روی در ظرف بگیرید تا میکروب وارد شیر نشود. پس از ۴ الی ۵ ساعت ماست شما‌ می‌بندد.

ظرف را زیاد تکان ندهید

در انتها برای جلوگیری از آب انداختن ماست پارچه را خیلی آرام از ظرف بردارید و ظرف را داخل یخچال قرار دهید به‌طوری‌که ظرف ماست زیاد تکان نخورد. ماست را یک شب در یخچال بگذارید تا سفت شود. این ماست را در کنار یک خورشت کرفس با مرغ خوشمزه نوش جان کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

درباره بیماری کیت میدلتون، عروس خاندان‌سلطنتی، بریتانیا چه‌می‌دانیم؟

کمتر دو ماه پس از آنکه چارلز سوم، پادشاه بریتانیا از ابتلای خود به سرطان خبر داد، کیت میدل…