شرایط ممنوع‌الخروج کردن زن توسط شوهر

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
قانون گذرنامه پیش‌بینی کرده است، مادامی‌که زن ازدواج می‌کند، تحت شرایطی شوهر می‌تواند زن را ممنوع‌الخروج کند.
شرایط ممنوع‌ الخروج کردن زن

خروج قانونی از کشور از جمله حقوق شهروندی مردم ایران است. به هیچ وجه نمی‌توان این حق را از فرد گرفت مگر به موجب قانون. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع شرایط ممنوع‌ الخروج کردن زن می‌پردازیم.

گرفتن گذرنامه مشروط بر اجازه شوهر

مطابق با بند سوم ماده ۱۸ قانون گذرنامه مصوب ۱۳۵۱ «زنان شوهردار برای گرفتن گذرنامه نیاز به اجازه شوهر دارند.» زنان متأهل برای گرفتن گذرنامه باید اجازه رسمی یا حضوری شوهر خود را تقدیم اداره گذرنامه کنند. بدون اجازه شوهر برای این دسته از اشخاص گذرنامه صادر نمی‌شود.

شاید برای شما سؤال مطرح شود که اگر قبل از ازدواج گذرنامه گرفته باشم باز هم شوهرم می‌تواند گذرنامه‌ام را بگیرد یا به‌طور قانونی ممنوع‌الخروجم کند؟

پاسخ به این پرسش در بخش بعدی کامل توضیح داده خواهد شد. ممنوع الخروج کردن نیازمند حکم مرجع قضایی است. شوهر می‌تواند با مراجعه به اداره گذرنامه از حق پیش‌بینی‌شده در ماده ۱۹ قانون گذرنامه درخواست عدول مجوز خروج از کشور را داشته باشد. از حقوق دیگر زنان به حق اشتغال می‌توان اشاره کرد، اگر به این دست مطالب علاقه دارید به مطلب چه زمانی شوهر می‌تواند مانع اشتغال زن شود؟ مراجعه کنید.

 شرایط ممنوع‌ الخروج کردن

ممنوع‌الخروج کردن زن توسط شوهر

هر چند که حق خروج از کشور از جمله حقوق شهروندی هر فرد جامعه است، اما زن برای گرفتن گذرنامه نیازمند اجازه شوهر است. اجازه حقی برای زن ایجاد نمی‌کند. به موجب ماده ۱۹ قانون گذرنامه مرد می‌تواند از اجازه خود عدول (سرباز زند) و مانع خروج از کشور همسرش شود.

نحوه چگونگی عدول از این اجازه بدین شکل است که اگر مرد شخصا در اداره گذرنامه حاضر شده باشد و اجازه صدور گذرنامه را به همسرش داده باشد، می‌تواند با در دست داشتن سند ازدواج به اداره گذرنامه مراجعه و درخواست ممنوع‌الخروج کردن همسرش را مطرح کند. زن اگر اقدامی برای خروج از کشور کند، جدای از اینکه مسئولان خروجی کشور مانع خارج شدن نامبرده می‌شوند، گذرنامه وی را نیز ضبط می‌کنند.

اگر مرد به موجب اجازه‌نامه رسمی چنین اجازه‌ای به همسرش داده باشد، باید به دفتر اسناد رسمی تنظیم‌کننده اجازه‌نامه مراجعه کند. سپس درخواست ابطال آن را نماید. پس از انجام احراز هویت مرد و رابطه زوجیت، اجازه‌نامه را ابطال و مرد با همراه داشتن سند ازدواج و اجازه‌نامه عدول‌شده، به اداره گذرنامه مراجعه و درخواست ممنوع‌الخروجی همسرش را مطرح کند.

ممنوع‌ الخروج کردن زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب حقوقی که زن در دوران نامزدی دارد را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۴۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۰۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۰۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …