بعد از فوت پدر، در رابطه با ارث چه باید کرد؟

۵
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
از جمله مسائلی که فرزندان بعد از فوت پدر خود با آن روبه‌رو می‌شوند، مسائل مربوط به ارث است و باید در خصوص مسائل مربوط به آن کاملا مطابق قواعد قانون مدنی عمل کرد تا با کمترین مشکل حقوقی مواجه شد.
مسائل حقوقی بعد از فوت پدر

مرگ، پدیده‌ای است همه‌گیر که گریزی از آن نیست. بعد از فوت افراد، عموما اطرافیان و بازماندگان وی، علاوه بر مسائل روحی و رنج ناشی از فقدان عزیز از دست رفته، با مسائل حقوقی ناشی از فوت متوفی نیز روبه‌رو می‌شوند. از همین رو، قانون‌گذار، در قوانین مختلف از جمله قانون مدنی، در خصوص مسائل مربوط به بعد از فوت افراد، تعیین تکلیف کرده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مسائل حقوقی بعد از فوت پدر می‌پردازیم.

بعد از فوت پدر در رابطه با ارث چه باید کرد؟

تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت

اولین و مهم‌ترین اقدامی که بعد از فوت پدر در خصوص ارث باید انجام داد، گرفتن گواهی انحصار وراثت است. گواهی انحصار وراثت، نشان‌دهنده وراث قانونی متوفی است. مرجع صالح صدور آن، شورای حل اختلاف است. تقاضای صدور این گواهی، می‌تواند به موجب ثبت دادخواست گواهی انحصار وراثت، توسط فرزندان متوفی یا سایر وراث و ذی‌نفعان صورت گیرد. مدارک لازم جهت درخواست این گواهی، شناسنامه و کارت ملی متوفی، شناسنامه و کارت ملی وراث، گواهی فوت، استشهادیه محضری تنظیمی در دفاتر اسناد رسمی است.

دادخواست تقسیم ترکه

پس از گرفتن گواهی انحصار وراثت، به موجب ثبت دادخواست و طی کردن مراحل قانونی آن، چنانچه وراث در تقسیم ارث به توافق نرسند هریک از وراث می‌تواند اقدام به ثبت دادخواست تقسیم ترکه نماید تا تقسیم ترکه متوفی، مطابق سهم‌الارث قانونی و شرعی وراث و بر اساس قانون جدید تقسیم ارث بین فرزندان انجام شود. بعد از تقسیم ترکه، هر یک از وراث و فرزندان متوفی می‌توانند نسبت به انتقال یا خرید و فروش سهم خود اقدام کنند.

اگر به مطالبی پیرامون ارث علاقه دارید به مطلب آیا ارث زن به پدرشوهر و مادرشوهر می‌رسد؟ مراجعه کنید.

 مسائل حقوقی ارث

دادخواست تحریر و مهر و موم ترکه

شایان ذکر است، چنانچه فرزندان از اموال پدر خود بعد از فوت خبر نداشته باشند یا ترس سوء‌استفاده از ماترک (اموال باقی‌مانده از فرد فوت‌شده) متوفی، توسط یکی از وراث برود، هر یک از فرزندان یا سایر وراث می‌توانند اقدام به ثبت دادخواست تحریر و مهر و موم ترکه نماید، در این شرایط به موجب دادخواست تحریر ترکه از دارایی‌های فرد استعلام‌های لازم به عمل می‌آید و لیست اموال او تهیه خواهد شد و به موجب دادخواست مهر و موم ترکه تا تعیین تکلیف در خصوص تقسیم ارث ترکه توسط مامور دادگاه لیست‌برداری و مهر و موم می‌شود و در صورت لزوم یک امین برای نظارت تعیین می‌گردد.ارث پدر پیشنهاد مطالعه : برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب قاتل در این شرایط، ارث می‌برد را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۴۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۴۵ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۴۶ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۰۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …