زیباترین پل‌های ایران را در این شهر بیابید

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
شاید تا به حال تعریف پل‌های اصفهان را شنیده‌اید، اما چقدر این پل‌ها را می‌شناسید؟
پل های اصفهان

اصفهان از زیباترین و پرطرفدارترین مقاصد گردشگری ایران به حساب می‌آید که زیباترین جاذبه‌های گردشگری جهان را در خود جای داده است. از جمله این جاذبه‌ها، پل‌های زیبای اصفهان است که شهرت خاصی دارند. برای آشنایی بیشتر با پل های اصفهان مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

پل مارنان

این پل در اصل ماربین نام داشت. قرن‌ها قبل از ظهور زرتشت، معبد مهر پرستان بر فراز کوهچه آتشگاه بوده که از تمام روستاهای اطراف این پل دیده می‌شده است. نام این پل هم مهربین بوده که در زمان ساسانیان به ماربین تغییر یافته است. این پل قدمت بسیاری دارد و از زمان‌های بسیار دور، دو ساحل شمالی و جنوبی رودخانه را به هم وصل می‌کرده است. ماربین از طریق پل مارنان به روستاهای مقابل آن در ساحل جنوبی رودخانه متصل می‌شده است.
پل های اصفهان در زمان صفویه

پل چوبی

این پل با پهنای کم و طول ۱۴۷ متر بر بستر زاینده رود، میان دوپل الله وردی خان (سی و سه پل) و پل خواجو ساخته شده و از سازه‌های دوره شاه عباس دوم در سال ۱۰۶۵ هجری است.
پل های اصفهان در زمان صفویه

پل شهرستان

پل شهرستان، قدیمی‌ترین پل اصفهان بر روی رودخانه زاینده رود است. این پل در زمان ساسانیان ایجاد شد. در زمان دیلمان و سلجوقیان تعمیر و مرمت شده و در شرق اصفهان واقع شده است. پایه‌ آن بر روی سنگ‌های کف رودخانه استوار شده است. دلیل نام‌گذاری این پل قرار گرفتن آن در روستایی به نام شهرستان بوده است. اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید مطلب پلی معلق میان زمین و آسمان را نیز مطالعه کنید.
پل های اصفهان به ترتیب

پل خواجو

پل خواجو به دستور شاه عباس دوم، در سال ۱۰۶۰ هجری قمری بر روی زاینده رود و به‌صورت امروزی آن ساخته شده است. به گفته تاریخ‌نگاران، در جای کنونی پل خواجو پل دیگری از عصر تیموری وجود داشته است. این پل به جای آن و در نزدیکی باغ سعادت آباد و عمارت آیینه خانه ساخته شده است.

سی و سه پل

سی و سه پل یا پل الله وردی خان روی زاینده رود در شهر اصفهان ساخته شده است. این پل که شاهکاری بی‌همتا از آثار دوره پادشاهی شاه عباس بزرگ است، با هزینه و بازبینی سردار سرشناس او الله وردی‌خانه بنا شده است. نام‌های دیگر این پل سی و سه چشمه، پل چهار باغ، پل جلفا و پل زاینده رود است.
پل های اصفهان به ترتیب
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به مطلب عید امسال را بهاین شهر سفر کنید بزنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۵ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۴۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۰۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…