ملکی که اجاره می‎کنید را دقیق تر بررسی کنید

۰
6
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر موجری چندین واحد آپارتمان در یک مجتمع یا ساختمان دارد، در هنگام تنظیم اجاره نامه باید دقیقا تعیین شود کدام واحد در کدام طبقه را اجاره می‎دهد. یعنی باید تمام جهات جغرافیایی و موقعیت ملک در قرارداد به همراه جزئیات آن قید شود.
اجاره

در مطلب قبل به بررسی کامل جزئیات ماده یک در اجاره نامه پرداختیم. در این مطلب نوشتن یک اجاره نامه صحیح و قانونی را بررسی می‎کنیم.

ماده دو – موضوع قرارداد و مشخصات مورد اجاره

  • تمام مشخصات کامل ثبتی ملک موضوع اجاره باید از روی سند مالکیت آن در قرارداد نوشته و توسط موجر و مستاجر مطابقت داده شود.گاهی ممکن است موجر سندی ارائه کند که مربوط به ملک موضوع قرارداد نباشد و با گرفتن پول و چک از مستاجر قرارداد را امضا و ملک را در اختیار او بگذارد. پس از مدتی که مستاجر اثاثیه را به مکان مورد اجاره انتقال داد ممکن است با شکایت تصرف عدوانی توسط شخصی مواجه شود که ادعای مالکیت ملک را دارد و بعد معلوم شود کسی که به عنوان موجر قرارداد را امضا کرده کلاهبردار بوده است.

بنابراین مستاجران باید با وجود اطمینان به مشاوران املاک، خود آنها هم شخصا اصل مدارک و اسناد مالکیت و هویت طرف مقابل را بررسی کنند چون کپی آنها بی ارزش و فاقد اعتبار قانونی است.

  • اگر موجری چندین واحد آپارتمان در یک مجتمع یا ساختمان دارد، در هنگام تنظیم اجاره نامه باید تعیین شود کدام واحد در کدام طبقه را اجاره می‎دهد. یعنی باید تمام جهت های جغرافیایی و موقعیت ملک در قرارداد به همراه جزئیات آن قید شود.مانند اینکه آیا آپارتمان دارای پارکینگ، انباری، مشترکات، مشاعات، منصوبات است یا خیر و همچنین حقوق اختصاصی ملک مانند آب برق گاز و غیره نیز ذکر شود.

اجاره

  • کاربری ملک مورد اجاره باید مشخص شود. اینکه ملک برای اجاره مسکونی است یا دفتر کار یا صنعتی و تولیدی و… باید در قسمت مربوطه قید شود.

برای جلوگیری از اختلاف پس از تنظیم اجاره نامه، باید در قرارداد قید شود که موضوع اجاره به رویت کامل مستاجر رسیده و با امضا ایشان مورد تائید قرار گرفته شد.

شایان ذکر است که آدرس دقیق ملک به همراه کدپستی صحیح آن هم در ماده دو به صورت دقیق باید ذکر شود.

ماده سه – مدت اجاره

این قسمت شامل مدت زمان اجاره و تاریخ تحویل ملک و تاریخ عقد قرارداد است. هر قراردادی باید زمان معین و مشخص داشته باشد. از یک ساعت گرفته تا چندین سال اما بهتر است که قراردادها یک‎ساله باشد.

پرسشی که ممکن است مطرح شود این است که اگر در قرارداد مدت آن قید نشود تکلیف چیست؟

برای خواندن پاسخ این پرسش به ادامه مطلب مراجعه کنید…

برای مطالعه‎ی بیشتر به نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …