مجازات تهدید به آبروریزی در فضای مجازی چیست؟

۴
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بی‌شک یکی از مهم‌ترین سرمایه‌های هر فرد آبرو، اعتبار، حرمت و احترام وی در فضای جامعه، خانواده، دوستان و محیط کاری است که به هیچ دلیل، نباید مورد خدشه قرار گیرد.
تهدید به آبروریزی در فضای مجازی

متاسفانه هستند اشخاصی که همواره تهدیدی برای آبرو و حرمت دیگران ایجاد می‌کنند و از هر طریقی برای آبروریزی از اشخاص دیگر استفاده می‌کنند. به‌خصوص در زمان حاضر که با گسترش فضاهای مجازی و شبکه‌های اجتماعی آبروریزی و هتک حیثیت دیگران در این فضا به‌طور مکرر صورت می‌گیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تهدید به آبروریزی در فضای مجازی می‌پردازیم.

مجازات تهدید به آبروریزی در فضای مجازی

بر اساس ماده ۶۹۹ قانون مجازات اسلامی که می‌توان برای جرم تهدید به آبروریزی در فضای مجازی نیز به آن استناد کرد: «هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضررهای نفسی یا شرفی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، ‌اعم از اینکه به این واسطه تقاضای وجه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو‌ ماه تا دو سال محکوم خواهد شد.»

بنابراین ماده، مجازات جرم تهدید به آبروریزی در فضای مجازی عبارت است از شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان به مدت دو ماه تا دو سال. البته نکته مهمی که در مورد مجازات جرم تهدید به آبروریزی در فضای مجازی وجود دارد آن است که این مجازات، در صورت گذشت شاکی قابل اجرا نخواهد بود.

علاوه بر مجازات جرم تهدید به آبروریزی در فضای مجازی، درصورتی‌که تهدیدهای مذکور عملی شود نیز ممکن است شخص به مجازات عمل غیر قانونی خود یا جرم انتشار عکس و فیلم مستهجن در فضای مجازی محکوم شود. به‌طورکلی آبروریزی در فضای مجازی ممکن است به‌صورت انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران باشد.

تهدید به آبروریزی

بر اساس ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای:

« هرکس به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی، صوت یا تصویر یا فیلم خصوصی یا خانوادگی یا اسرار دیگری را بدون رضایت او جز در موارد قانونی منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به نحوی که منجر به ضرر یا عرفا موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.»

آبروریزی در فضای مجازی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب توهین کردن مجازات سنگینی دارد را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۶:۰۸ ب٫ظ

  2. عبدلکریم حسینی منش

    ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۴۵ ب٫ظ

    همشون از نظر قانون اسلامی خلاف شر میباش

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۰۲ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۲۷ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …