۳ روش کلاهبرداری اینترنتی در ایران

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
امروزه با توجه به رشد تکنولوژی و اینترنت، راه‌های سواستفاده از این فضا نیز در حال گسترش است و ما شاهد کلاهبرداری اینترنتی در خیلی از فعالیت‌های آنلاین هستیم.
کلاهبرداری های اینترنتی در ایران

اگر فردی برای بردن متقلبانه مال غیر، از بستر رایانه و اینترنت استفاده نماید، اصطلاحا کلاهبرداری اینترنتی رخ داده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع کلاهبرداری های اینترنتی در ایران می‌پردازیم.

کلاهبرداری اینترنتی در پوشش سایت‌های قمار و شرط‌بندی

برخی از مجرمان سایبری در قالب سایت‌های شرط‌بندی و قمار اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانکی قربانیان می‌کنند. گردانندگان سایت‌های شرط‌بندی و قمار با انتشار تبلیغات تحت عنوان «چندبرابر کردن پول» و «پولدار شدن یک شبه» در فضای مجازی سعی در ترغیب و وسوسه افراد برای حضور در سایت‌های شرط‌‌بندی و قمار آنلاین را دارند.

در خصوص ترفند صاحبان سایت‌های شرط‌‌بندی و قمار در جلب اعتماد کاربران باید گفت: گردانندگان سایت‌های قمار و شرط‌بندی به‌صورت حساب شده شرکت‌کنندگان در این سایت‌ها را با اندکی سود گول می‌زنند. هدف آن‌ها آن است که مبالغ بالاتری را متقاضی برای ادامه فعالیت خود سرمایه‌گذاری کند تا در فرصت مناسب تمامی سرمایه قربانی را بالا بکشند.

 کلاهبرداری اینترنتی با عنوان فروش حساب ‌کاربری بازی‌های آنلاین

ضمن هشدار به شهروندان در مورد شیوه‌ کلاهبرداری با عنوان فروش حساب‌ کاربری بازی‌های آنلاین باید گفت: کلاهبرداران با ترفند فروش اکانت بازی، از افراد، مبالغ هنگفتی درخواست می‌کنند. پس از اطمینان از واریز مبلغ به حساب خود، ارتباط‌‌شان را با مالباخته قطع می‌کنند.

خرید و فروش اکانت بازی‌های رایانه‌ای در فضای مجازی به کاری عادی تبدیل شده است. به‌طوری ‌که برخی از کاربران با رساندن بازی به مراحل بالا اقدام به فروش آن اکانت می‌کنند. اما افراد سودجو با سوءاستفاده از این موضوع دست به کلاهبرداری زده و پس از دریافت وجه از تحویل دادن اکانت بازی خودداری می‌کنند.

به نوجوانان و جوانان که بیشترین کاربران بازی‌های آنلاین هستند، توصیه می‌نماییم در هنگام تحویل پول به فروشنده، رمز عبور اکانت فروشنده را تحویل بگیرید. همچنین سریعا تمامی مشخصات را تغییر دهید. پس از تغییر رمز، اکانت را در گوشی خود سینک (Sync) کنید و بازی را در تلفن همراه خود اجرا و پس از راه‌اندازی اکانت بازی، از بازی خارج شوید و وارد Google Setting شوید.

کلاهبرداری های اینترنتی

 کلاهبرداری اینترنتی از طریق رمز دوم پویا

تغییر زبان دستگاه خودپرداز بانکی به زبان انگلیسی ممکن است با خالی شدن حساب بانکی شهروندان همراه شود. لذا به هیچ وجه فریب تماس‌های تلفنی را نخورید. هرگز برای دریافت جایزه به پای دستگاه‌های خودپرداز بانکی نروید. در پی مراجعات حضوری و تماس‌های تلفنی شهروندان، شاهد این موضوع هستیم که مجرمان سایبری بعد از راه‌اندازی رمز دوم از همان شیوه قدیمی برای کشاندن مردم به پای دستگاه‌های خودپرداز بانکی استفاده می‌کنند.

تغییر زبان دستگاه خودپرداز بانکی به زبان انگلیسی و اجرای دستورات شیادان ممکن است با خالی شدن حساب بانکی شهروندان همراه شود. مخاطبان گرامی به هیچ وجه فریب این‌گونه تماس‌ها مبنی بر برنده شدن در برنامه‌های رادیویی و تلویزیونی را نخورند. همواره کاربران به یاد داشته باشند که برای واریز جایزه به حساب آن‌ها نیازی به مراجعه به عابر بانک نیست و فقط اعلام شماره کارت یا حساب کافی است.

با توجه به تغییر شگرد مجرمان سایبری در پی فعال شدن رمز پویا، از مخاطبان می‌خواهیم به هشدارهای داده شده توجه کنند. هرگز به تماس و پیامک‌های افراد سودجو توجهی نکنند. همچنین این نکته را همیشه مدنظر قرار دهند که پیامک‌های ارگان‌های رسمی و دولتی با سر شماره‌های مشخص ارسال می‌شود. توجه به این موضوع می‌تواند افراد را در تعیین اصالت یک پیامک یاری کند.

کلاهبرداری اینترنتی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در قرارداد اجاره دردسر برای خودتان درست نکنید را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۲۶ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …