خوراکی‌ هایی که باعث پوسیدگی دندان ها می شوند

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
خوراکی‌های مفید هم می‌توانند باعث پوسیدگی دندان شوند.
پوسیدگی دندان

معمولا تصور می‌شود که سیگار کشیدن یا خوردن شیرینی‌ ها یا شکستن پسته و بادام باعث خراب شدن دندان ها می‌شوند. اما وقتی بدانید که یک دسته از خوراکی‌های بسیار مفید هم به همین اندازه یا حتی بیشتر به لبخند زیبایتان آسیب می‌زند، حتما تعجب خواهید کرد.

دندان سفید

چای سیاه

تحقیقات و شواهد امر نشان می‌دهند که از میان نوشیدنی‌های الکلی، نوشابه‌ها، قهوه و چای، در کمال تعجب چای سیاه هم درست به‌اندازه سایر نوشیدنی‌های مضر روی دندان ها لکه‌های تیره‌رنگ ایجاد می‌کند. به همین سبب چای سیاه را می‌توان یکی از علت‌های اصلی تغییر رنگ دندان ‎ها برشمرد.

انواع دم‌نوش‌ها

تردیدی نیست که انواع و اقسام دم‌نوش‌ها برای تندرستی بسیار مفید هستند. از آب کردن چربی‌ها گرفته تا رساندن آنتی‌اکسیدان به بدن و کاهش زمینه ابتلا به بیماری‌های گوناگون، فقط بخشی از خواص دم‌نوش‌ها به شمار می‌رود. مصرف چای سیاه و دم‌نوش هر دو عامل فرسایش مینای دندان هستند. اما در این میان دم‌نوش‌ها آسیب بیشتری وارد می‌کنند.

مرکبات
اسیدهای موجود در خوراکی‌ها می‌توانند به مینای دندان صدمه بزنند. اما مرکبات بیش از همه باعث آسیب مینای دندان می‌شوند. طبق مطالعه‌ای که انجام شده است، بیش از همه آب لیمو به سطح دندان آسیب می‌زند. بعد از آب لیمو به ترتیب آب گریپ‌فرویت و‌ آب پرتقال هستند که برای مینای دندان بیشترین مشکل را به‌وجود می‌آورند.

دندان زرد

میوه های خشک

میوه‌های خشک به‌رغم خواص و طعم دلنشینی که دارند، دشمن قسم‌خورده دندان ها هستند. چون علاوه بر شکر چسبندگی آن‌ها هم مزید بر علت می‌شود و سلامت دندان را تهدید می‌کنند. بنابراین بهتر است که میوه‌های تر و تازه مصرف کنید.

قهوه

میان نوشیدنی‌ها قهوه بزرگ‌ترین رقیب چای سیاه محسوب می‌شود. اگر شما هم جزو مشتری‌های ثابت قهوه‌ هستید، لازم است بدانید که قهوه در کنار داشتن ویتامین و آنتی اکسیدان و مواد معدنی مفید، جزو نوشیدنی‌هایی است که روی دندان همچون مروارید شما لکه ایجاد می‌کند. اسید موجود در قهوه عامل این مشکل است. بنابراین اگر همراه قهوه یک لیوان آب هم بنوشید، تا حدی از شدت مشکل کاسته‌اید.

منبع: Eat This, Not That

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…