توهین کردن مجازات سنگینی دارد

۶
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
توهین عبارت است از اعمال، رفتار و گفتاری که باعث خار شدن یا خفیف کردن یا به عبارتی حقیر و سست کردن شخصیت و جایگاه طرف مقابل می‌شود. به عبارتی بروز این رفتار باعث ایجاد حس ناخوشایند در طرف مقابل می‌گردد و طبق قانون چنین عملی جرم محسوب می‌شود.
مجازات توهین کردن به افراد

عمل توهین یا همان جرم توهین یک عنوان نسبی است. ممکن است جرم توهین نسبت به شخص با توجه به موقعیت و فرهنگ وی توهین محسوب شود ولی این عمل نسبت به فرد دیگر و در جامعه دیگر توهین محسوب نگردد. پس برای اثبات جرم توهین علاوه بر سه عنصر مادی،معنوی و قانونی باید به سایر شرایط نیز توجه گردد. چرا که جرم توهین، جرم نسبی محسوب می‌شود و از جمله معدود جرایمی است که شمول آن برای همه افراد یکسان نیست. دادگاه لزوما با توجه موقعیت فرد بزه‌دیده و فرهنگ، شرایط را بررسی و مدنظر قرار می‌دهد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات توهین کردن به افراد می‌پردازیم.

انواع توهین

  • توهین ساده: توهین ساده هر عملی از قبیل فحاشی و به کار بردن الفاظ رکیک به شکل گفتار، کردار، نوشتار مثل پیامک یا ایمیل و حتی اشارات مختلف و غیرمتعارف دست یا چشم.
  • توهین مشدده: توهین مشدد خود چند زیر مجموعه دارد اما به‌طورکلی شامل اهانت‌هایی است که در آن برای فرد گناهکار مجازا‌ت سنگین‌‌تری در نظر می‌گیرند.

مجازات توهین کردن

مجازات جرم توهین

با توجه به اینکه در قانون مجازات جرم توهین به دو نوع توهین ساده و مشدد تقسیم گردیده و دو ماده جداگانه ۶۰۸ و ۶۰۹ به هر یک از این انواع توهین اختصاص یافته، ما نیز مجازات جرم توهین را در قالب دو بند جداگانه توضیح می‌دهیم:

مجازات جرم توهین ساده (توهین به افراد عادی)

مجازات جرم توهین ساده یا توهین به افراد عادی و فاقد سمت در ماده ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی ذکر گردیده است. به موجب این ماده: “توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود.”

مجازات جرم توهین مشدد (توهین به اشخاص حقوقی)

مجازات جرم توهین مشدد (توهین به اشخاص حقوقی) یا توهین به برخی مقامات دارای سمت در ماده ۶۰۹ قانون مجازات اسلامی ذکر گردیده است. به موجب این ماده: “هرکس با توجه به سمت، به یکی از روسای سه قوه یا معاونان رئیس جمهور یا وزرا یا یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی یا نمایندگان مجلس خبرگان یا اعضای شورای نگهبان یا قضات یا اعضای دیوان محاسبات یا کارکنان وزارتخانه‌ها و موسسات و شرکت‌های دولتی و شهرداری‌ها، در حال انجام وظیفه یا به سبب آن توهین نماید، به سه تا شش ماه حبس و یا تا (۷۴) ضربه شلاق یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی محکوم می‌شود.”

توهین کردن به افراد

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب در قرارداد اجاره دردسر برای خودتان درست نکنید را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۹ خرداد ۱۴۰۱ در ۶:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۲۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۵۳ ب٫ظ

  4. غلامرضا جهانگیریان

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۲۵ ق٫ظ

    بسیار عالی و راهگشا

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۵۴ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز.

      پاسخ

    • ناشناس

      ۱۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …