اگر به مشهد می‌روید حتما از این غار شگفت‌انگیز دیدن کنید

۵
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر در عید قصد سفر به خراسان رضوی را دارید، دیدن از این غار افقی شگفت‌انگیز را فراموش نکنید.
غار افقی مزدوران

غار افقی مزدوران، در استان خراسان رضوی، در شهر مزدوران یا مزداوند (Mazdavand) یا مرزداران شهرستان سرخس قرار دارد. سرخس در فاصله ۲۰۰ کیلومتری شهر مشهد قرار دارد. غار مزدوران، با ۱۰۰ متر طول، از بی‌نظیرترین و قدیمی‌ترین غارهای افقی ایران است. برای آشنایی بیشتر با غار مزدوران خراسان مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

ویژگی‌های غار مزدوران

دهانه غار مزدوران در میان تخته‌سنگی رو به مشرق قرار گرفته است. عرض ورودی این غار ۲ متر و ارتفاع آن ۵/۲ متر است. پس از ورودی، تالاری ۱۰۰ متری با عرض ۵۰ متر و ارتفاع ۲۰ متر قرار دارد. این تالار به طرز شگفت‌انگیزی بزرگ است. اگر خوش شانس باشید شاید بتوانید در این تالار خفاش‌ها را ببینید. خفاش‌های این غار از نوع نعل اسبی هستند. اگر یک‌باره به سمت شما آمدند نترسید، آزاری ندارند. اتفاقا ملاقات پرهیجانی است. وقتی در قلب تالار قرار گرفتید چراغ قوه را خاموش کنید. تجربه تاریکی محض در این غار بی حد و مرز ناب است. این تجربه ناب را از دست ندهید. از این تالار که بگذرید به یک راهروی بی‌اندازه کوچک می‌رسید. این راهرو به قدری باریک است که برای عبور از آن لازم است نشسته پیش بروید. در گوشه و کنار این راه باریک ممکن است خفاش‌ها را ببینید. برای آشنایی بیشتر با جاذبه‌های گردشگری استان خراسان مطلب پلی مهیج در ایران که عبور از آن جرات می‌خواهد را مطالعه کنید.
غار افقی مزدوران

قدمت غار مزدوران

قدمت این غار به هزاره دوم پیش از میلاد می‌رسد. این غار با شماره ۶۵۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

چشم‌انداز غار مزدوران

از شگفتی‌ها و زیبایی‌های درون غار که بگذریم، لازم است از چشم‌انداز وصف‌ناپذیر بیرون غار صحبت کنیم. در دهانه غار که بایستید از بالای کوه پایین کوه را می‌بینید که همچون دشتی رویایی شما را به خود می‌خواند. در دل این دشت زیبا یک دریاچه کوچک می‌بینید که اتفاقا درختان زیبایی هم دارد. شاید باورتان نشود ولی زیباترین عکس را می‌توانید در کنار این دریاچه کوچک و درختان جذاب آن ثبت کنید.
غار مزدوران سرخس
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری سری هم به مطلب عجیب‌ترین غار ایران که شما را درمان می‌کند بزنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۶ فروردین ۱۴۰۱ در ۴:۲۶ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۱۷ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۲۶ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۲۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…