حقایق جالب درباره خواب که چیزی از آن‌ها نمی‌دانید

۶
4
زمان مطالعه: 3 دقیقه
خواب شاید از دور چیزی جزو یک کار عادی و روزمره به نظر نرسد، اما اگر وقت بگذاریم و خوب به آن فکر کنیم متوجه می‌شویم که دقیقا برعکس است. در واقع پشت همین امر به ظاهر ساده، دنیایی پر از رمز و راز وجود دارد که در نگاه اول به چشم نمی‌آیند.
حقایق جالب درباره خواب و رویا

در ادامه این مطلب از مجله دلتا به حقایق جالب درباره خواب و رویا و اتفاقات شگفت انگیزی که در حین آن می‌افتد خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

حقایق جالب درباره خواب و رویا

۱- حواس پنجگانه

افراد نابینا هم خواب می‌بینند اما نه آنطور که فکر می‌کنید. آن‌ها با استفاده از حواسی که از آن‌ها برخوردارند، یعنی شنوایی، بویایی، لامسه و چشایی، چنین امکانی را دارند. درک این مسئله برای افراد بینا بسیار دشوار است اما واقعا همین است، در واقع چیزهایی که دارید جایگزین آنإهایی می‌شوند که ندارید. این مسئله در مورد کسانی صدق می‌کند که از بدو تولد نابینا بوده‌اند. کسانی که بعدها، در مقطعی از زندگی بینایی خود را از دست می‌دهند مانند افراد بینا خواب می‌بینند.

۲- غریزه حیوانی

از قرار معلوم ما از این جهت تفاوت چندانی با حیوانات نداریم، چون آن‌ها هم مانند ما می‌توانند خواب ببینند. دست کم این چیزی که نظریه‌اش مطرح شده است. در واقع دانشمندان نمی‌توانند ادعا کنند که این نظریه ۱۰۰ درصد درست است اما فازهای خواب برخی گونه‌های حیوانی مانند انسان‌ها است.

۳- باتری خلاقیت

مغز ما در زمان خواب هم به شدت فعال است. در واقع منبع الهام برخی چهره‌های برجسته تاریخ، خواب‌هایشان بوده است. مثلا پل مک کارتنی، عضو سابق گروه موسیقی بیتلز، قطعه Yesterday (یکی از پرطرفدارترین آهنگ های این گروه) را در خواب ساخته بود.

۴- چهره‌های آشنا

چهره کسانی که در خواب دیده‌اید را به خاطر دارید؟ شاید هرگز متوجه نشده باشید اما نکته بسیار جالبی است. این مسئله نه اتفاقی است، نه جادویی در کار است. شما همیشه چهره‌ها و کسانی را در خواب می‌بینید که آن‌ها را قبلا دیده‌اید. تحقیقات نشان داده همان بخش‌هایی از مغز در هنگام خواب عمیق بالاترین فعالیت را دارند که وظیفه تشخیص چهره را برعهده دارند.

حقایق جالب درباره خواب

۵- یادآوری

اینکه شما خواب‌تان را به خاطر نمی‌آورید به آن معنی نیست که شما اصلا خوابی ندیده‌اید. احتمالا خواب‌تان را فراموش کرده‌اید، اما جای نگرانی نیست. هر فرد عادی هر شب چندین و چند خواب می‌بیند اما بیشتر افراد (۹۵ درصد افراد) نمی‌توانند خواب‌های خود را به خاطر آورند.

۶- تفاوت‌های جنسیتی

زنان و مردان در خصوص خواب و محتوای رویاهای شبانه هم با یکدیگر متفاوتند. مثلا مردان معمولا بیشتر خواب‌هایی با تم پرخاشگرانه یا خشونت آمیز دارند. از طرفی زنان بیشتر ترس از طرد شدن و دیگر ترس‌های عمیق را در خواب‌هایشان تجربه می‌کنند.

اگر به این دست مطالب علاقه‌مند هستید حتما مطلب چرا گاهی خواب‌های عجیب و غریب می‌بینیم؟ را بخوانید.

۷- کابوس ها

گرچه صحبت از کابوس اغلب حس ترس و دلهره را یادآوری می‌کند اما تا حدود ۵۰ درصد احساساتی که در کابوس‌های خود تجربه می‌کنیم مختلف هستند و آن چیزی که «ترس» تلقی می‌شوند نیستند. در بیشتر کابوس‌های ما نه خبری از هیولا است، نه تاریکی، نه دلقک‌های ترسناک و نه هیچ یک از عناصر فیلم‌های ترسناک. در عوض، نصف بیشتر خواب‌های آزاردهنده ما حاوی حس‌های ابتدایی‌ای مثل سردرگمی، ناراحتی و حس گناه هستند. اگر اغلب چنین کابوس‌هایی می‌بینید، ممکن است نشان دهنده آن باشد که شما مشکلی دارید که آزارتان می‌دهد و باید راه حلی برایش پیدا کنید.

خواب و رویا

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب جالب دانستنی، مطلب ۳ عضو بدن که بدون آن‌ها هم می‌توانیم زندگی کنیم را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۱۰:۰۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۳۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۷ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۴۸ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۰۰ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۱۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…