در قرارداد اجاره دردسر برای خودتان درست نکنید

۳
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر بعد از مدت‌ها جست‌وجو بالاخره یک ملک مناسب برای اجاره پیدا کرده‌‌‌اید و قصد انعقاد قرارداد دارید، حتما این متن را بخوانید.
دردسر در قرارداد اجاره

رعایت چند نکته ساده در قرارداد اجاره می‌تواند از دردسرهای بزرگ بعدی جلوگیری کند. از سوی دیگر نادیده گرفتن همین نکته‌ها ممکن است، سکونت بدون‌ دغدغه شما را با مشکل روبه‌رو کند. به‌طوری‌که مجبور شوید ساعت‌ها از وقت خود را به بگومگو با موجر و رفت‌و‌آمد به مراجع قضایی سپری کنید. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع دردسر در قرارداد اجاره می‌پردازیم.

دردسر برای خودتان درست نکنید

به قول و قرارهایتان پایبند باشید. اگر موعد اجاره تمام شده است با رضایت ملک را تخلیه کنید. درغیراین‌صورت، مالک شما را از راه مراجع قضایی مجبور خواهد کرد که آنجا را تخلیه کنید. اگر قرارداد شما به‌صورت سند عادی منعقد شده است دادخواست تخلیه، مشتمل بر مشخصات مستاجر، شامل نام، نام خانوادگی و محل اقامت وی، مشخصات و تاریخ سند اجاره، کپی برابر اصل شده قرارداد اجاره و کپی برابر اصل شده سند مالکیت ملک به شورای حل اختلاف محل تقدیم خواهد شد.

گرفتن حکم تخلیه توسط صاحبخانه

مرجع قضایی بعد از اینکه مالکیت یا ذی‌نفع بودن موجر را احراز کرد، دستور تخلیه را صادر خواهد کرد و شما نه تنها باید ملک را تخلیه کنید، بلکه باید خسارت‌های مالک را در این مدتی که اضافه سکونت داشته‌اید هم بدهید.

پس از ابلاغ این دستور به مستاجر، او مکلف است ظرف ۳ روز پس از ابلاغ دستور دادگاه نسبت به تخلیه اقدام کند. اگر موجر مبلغی به‌عنوان ودیعه یا تضمین یا قرض‌الحسنه و غیره از مستأجر دریافت کرده باشد، تخلیه و تحویل مورد اجاره، موکول به استرداد آن سند یا وجه به مستأجر خواهد بود.

اما اگر قرارداد به‌صورت رسمی منعقد شده باشد، از راه دفترخانه می‌توانید برای تخلیه آن اقدام کنید. دراین‌صورت باید درخواست صدور اجراییه را به دفترخانه‌ای که قرارداد اجاره را تنظیم کرده است، تقدیم کنید.

دفترخانه پس از احراز هویت و صلاحیت موجر اوراق اجراییه را ظرف ۲۴ساعت و در سه نسخه با قید تخلیه محل مورد اجاره به دایره اجرای اسناد رسمی اداره ثبت اسناد و املاک محل می‌فرستد. اداره ثبت ظرف ۲۴ساعت نسبت به تشکیل پرونده و صدور ابلاغ تخلیه برای مأمور اقدام می‌کند. مأمور اجرا نیز مکلف است ظرف ۴۸ساعت اجراییه را به مستاجر ابلاغ و مستاجر ظرف ۳روز از تاریخ ابلاغ نسبت به تخلیه اقدام کند.

قرارداد اجاره

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب چگونه اموال بدهکار را به‌دست آوریم؟ را مطالعه کنید.

۳ دیدگاه

  1. m

    ۱۲ تیر ۱۴۰۱ در ۱۰:۵۶ ق٫ظ

    مهندس ظفریاری میگوید
    دریافت قولنامه با کد رهگیری چه مزیتی دارد؟
    ۱-قابلیت استعلام قولنامه شما از تمام کشور ( با کد ملی و کد رهگیری)
    ۲-تضمین امنیت معامله شما ( عدم امکان دستکاری در متن قرار داد و…)
    ۳-تنظیم و ثبت کامل متن قرار داد با توجه به اجباری بودن ایتم های
    الف-مشخصات دقیق آدرس ملک مثل شهر، منطقه ثبتی ، بخش ثبتی ، پلاک اصلی ، پلاک فرعی ، کد پستی ملک ، ب-مشخصات دقیق طرفین قرار داد و… پ- درج قیمت و نحوه پرداخت توسط خریدار در چند مرحله و با تاریخ دقیق و درج شماره چک و…ت-درج تاریج ثبت قرار داد تاریخ تحویل و تاریخ تنظیم سند ملک ث-اخذ ۱۵ امضاء و اثر انگشت به جای ۳ امضاء و اثر انگشت ،الزام حضور دو شاهد
    ( بیشترین کلاهبرداری با قراردادهای دستی ومهرهای جعلی است)
    ۴- بهترین وآسان ترین راه شناخت مشاورین املاک مجاز ( قبول مسئولیت و دقت مشاور املاک با توجه به درج شماره صنفی مشاور املاک در قرار داد )
    ۵- قابل ارائه به تمام ادارات و سازمانها دولتی وخصوصی

    پاسخ

  2. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۳۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۲۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …