چگونه اموال بدهکار را به‌دست آوریم؟

۶
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از سوالات پر تکرار آن است که چطور می‌توان اموال بدهکار رو پیدا کرد و توقیف کرد و طلب رو برداشت؟
توقیف کردن اموال بدهکار

همواره یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های طلبکار این بوده است که دسترسی به اموال بدهکار داشته باشد تا بتواند از محل آن اموال، طلب خود را وصول کند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع توقیف کردن اموال بدهکار می‌پردازیم.

غالبا طلبکار به دلیل عدم حمایت‌های قانونی موفق به شناسایی اموال بدهکار نمی‌شود. یکی از همین موارد عدم توفیق، عجز طلبکار نسبت به شناسایی و توقیف حساب‌های بانکی بدهکار است. اما در ادامه به بیان برخی حمایت‌های قانون‌گذار از طلبکار در جهت توقیف و شناسایی حساب‌های بانکی بدهکار می‌پردازیم.

قانون‌گذار در ماده ۱۹ قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی بیان می‌دارد:

مرجع اجراکننده رأی باید به درخواست طلبکار به بانک مرکزی دستور دهد که فهرست کلیه حساب‌های بدهکار را برای توقیف به مرجع مذکور تسلیم کند. بانک‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری نیز باید همکاری لازم را انجام دهند.

همچنین مراجع مذکور در این ماده مکلف‌اند به دستور دادگاه فهرست و مشخصات اموال متعلق به بدهکار و نیز فهرست نقل و انتقالات و هر نوع تغییر دیگر در اموال مذکور را به دادگاه اعلام کنند؛ مخصوصا از یک سال قبل از صدور حکم قطعی به بعد.

توقیف کردن اموال

چه اموالی از بدهکار را نمی‌توان توقیف کرد؟

بر اساس قانون برداشت تمام اموال بدهکار امکان‌پذیر نیست و طلبکار نمی‌تواند هر اموالی که دلش خواست را از بدهکار بگیرد.

  • منزل مسکونی که عرفا در شأن بدهکار در حالت اعسار او باشد و اثاثیه مورد نیاز زندگی که برای رفع نیاز‌های ضروری محکوم علیه و افراد تحت تکفل وی لازم است قابل گرفتن نیستند.
  • همچنین فرد بدهکار برای ادامه زندگی به قدر نیاز خود به آذوقه احتیاج دارد. بدهکار و افراد تحت تکفل وی برای مدتی که عرفا آذوقه ذخیره می‌شود نیازمند غذا هستند و طلبکار نمی‌تواند به آذوقه بدهکار دست بزند.
  • علاوه بر موارد گفته شده کتب و ابزار علمی و تحقیقاتی برای اهل علم و تحقیق متناسب با شأن وی قابلیت برداشتن ندارد. طلبکار نمی‌تواند وسایل و ابزار کار کسبه، کشاورزان و سایر اشخاص را که برای امرار معاش ضروری آن‌ها و افراد تحت تکفلشان لازم است، توقیف کند.
  • تلفن مورد نیاز مدیون
  • مبلغی که در ضمن عقد اجاره به موجر پرداخت می‌شود، مشروط بر اینکه پرداخت اجاره‌بها بدون آن موجب عسر و حرج شود و ملک مورد اجاره در حد نیاز مدیون بوده و بالاتر از شأن او نباشد هم قابلیت توقیف ندارند.

 توقیف اموال

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب پیش‌نیازهای حقوقی مهم که قبل از ازدواج باید بدانید  را مطالعه کنید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۳۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۳:۱۹ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۱ ب٫ظ

    سلام دست‌تان دردنکنه مطلب های خوب است

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۵۰ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما

      پاسخ

  4. ناشناس

    ۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۹ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۱۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …