بازار ملک از نگاه مطبوعات

روزنامه همشهری – کاهش اجاره بهای مسکن در تهران

قیمت‌ها در بازار اجاره رو به کاهش رفته که به گفته کارشناسان دلیل این افت قیمت‌ها کاهش تقاضا برای اجاره مسکن است.

با قرار گرفتن درآستانه شروع فصل سرد و به پایان رسیدن فصل نقل و انتقالات در بازار مسکن، تقاضا برای اجاره خانه رو به کاهش است که این افت تقاضا باعث کاهش قیمت اجاره شده است.

مصطفی قلی خسروی، کارشناس بازار مسکن درباره آخرین تحولات بازار اجاره بها گفت: هر سال با پشت سر گذاشتن فصل پیک بازار اجاره و شروع فصل سرما و بازگشایی مدارس تقاضا در این بازار کاهش پیدا می‌کند که این عامل افت قیمت‌هاست.

وی با تاکید بر اینکه قیمت اجاره بها تابعی از ارزش ملک است، اظهار داشت: تعیین نرخ اجاره به بهای مسکن بستگی دارد و کاهش قیمت‌ها در این ایام به دلیل سردی تقاضا در بازار است و هیچ عامل اقتصادی دیگری بر این نوسانات قیمت تاثیرگذار نبوده است.

مصطفی قلی خسروی ادامه داد: طبق سنوات گذشته کاهش تقاضا در بازار مسکن تا فروردین ماه سال آینده ادامه دارد و در این مدت نمی توان انتظار افزایش قیمت اجاره را داشت.

روزنامه شرق – ابلاغیه بانک مرکزی برای افزایش سود وام مسکن مهر لغو شد

مدیر امور ارتباطات و بازاریابی بانک مسکن از لغو ابلاغیه بانک مرکزی برای افزایش سود وام مسکن مهر خبر داد و گفت: بانک مسکن نسبت به اعمال نرخ سود تک‌رقمی به روال گذشته «تا اطلاع ثانوی» اقدام خواهد کرد.

ایزدی اظهار کرد: با توجه به ضوابط و مقررات مصوب در طرح مسکن مهر، دولت باید نسبت به پرداخت یارانه نرخ سود برای اعمال سود تک‌رقمی این تسهیلات اقدام کند.

وی افزود: با توجه به لغو ابلاغیه بانک مرکزی، بانک مسکن همچون گذشته به منظور حمایت مؤثر از متقاضیان مسکن مهر و پیشرفت سریع طرح مسکن مهر، نسبت به اعمال نرخ‌های گذشته مبادرت خواهد کرد.

وی تصریح کرد: نرخ سود تسهیلات مسکن مهر در تهران، مراکز استان‌ها و سایر شهرها به‌ترتیب ٩ درصد، هفت درصد و چهار درصد محاسبه شده است که تا اطلاع ثانوی نیز بر همین منوال محاسبه خواهد شد.

هفته نامه پیام ساختمان – عرضه و تقاضای بازار مسکن همسو نیست

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن با بیان این‌که برخی برنامه‌های وزارت راه و شهرسازی برای بخش مسکن انتظارات را برآورده نکرد، گفت: در حال حاضر ۳ میلیون واحد مسکونی مازاد نسبت به کل خانوار کشور وجود دارد.

علی چگنی با اعلام این‌که طی ۵ سال اخیر ۷۰ درصد معاملات مسکن تهران مربوط به واحدهای با متراژ کمتر از ۷۰ متر بوده است به راه‌اندازی بازار رهن ثانویه، صندوق‌های زمین و ساختمان، صندوق پس‌انداز یکم و… اشاره و اظهار کرد: برخی از این ابزارها عملکرد و تأثیرات قابل‌قبولی در حوزه مسکن داشته‌اند ولی برخی به دلیل شرایط کلان اقتصادی بخصوص نرخ بالای سود بانکی، عملکردشان متناسب با انتظار نبوده است.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون در کشور حدود ۳ میلیون واحد مسکونی نسبت به کل خانوار، مازاد وجود دارد، تصریح کرد: از سوی دیگر یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی نسبت به واحدهای مسکونی مورد استفاده توسط خانوارها کمبود داریم که بخشی از دلایل این رخداد به عدم تطبیق الگوی عرضه و تقاضا مربوط است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن افزود: در سال‌های گذشته بخش قابل‌توجهی از ساخت‌وسازها در واحدهای مسکونی بزرگ متراژ و گران‌قیمت صورت ‌پذیرفته، درحالی‌که عمده تقاضای خانوار بخصوص در کلان‌شهرها و خانوارهای کم‌درآمد برای واحدهای با متراژ متوسط و کوچک است.


delta.ir ◊ مجله خبری دلتا

بیشتر ببینید در همه عناوین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…