آیا دختر بدون اجازه پدر می‌تواند ازدواج موقت کند؟

۱۰
3
زمان مطالعه: 2 دقیقه
عقد موقت یکی از انواع عقد نکاح بوده و همان‌طور که از نام آن پیدا است، برای مدت زمان محدود و مشخصی منعقد شده و پس از آن، با اتمام مدت عقد موقت زوجیت زن و مرد به پایان می‌رسد.
اجازه پدر برای ازدواج موقت

یکی از مهم‌ترین شرایط ازدواج دخترانی که دوشیزه یا باکره هستند، آن است که برای ازدواج کردن باید رضایت پدر یا جد پدری خود را اخذ نمایند. به همین دلیل ازدواج کردن بدون اجازه این اشخاص، امکان‌پذیر نیست مگر اینکه دختران، بتوانند علی ‌رغم مخالفت پدر یا جد پدری از دادگاه، اجازه ازدواج بگیرند. اما آیا در مورد ازدواج موقت نیز چنین شرطی وجود دارد؟ به عبارت دیگر، آیا صیغه کردن بدون اجازه یا رضایت پدر امکان‌پذیر است؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع اجازه پدر برای ازدواج موقت می‌پردازیم.

آیا صیغه موقت بدون اجازه پدر امکان دارد؟

علاوه‌بر اینکه رضایت پدر برای ازدواج دختر باکره در خصوص ازدواج دائم، ضروری است در مورد ازدواج موقت یا صیغه نیز رضایت پدر، یکی از شرایط صحت صیغه موقت است و به‌جز در مواردی خاص، اصولا بدون گرفتن رضایت یا اجازه پدر نمی‌توان عقد موقت یا صیغه منعقد نمود.

شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر

صیغه موقت، بدون اجازه پدر برای دخترانی که باکره یا دوشیزه نیستند بلامانع است. این افراد برای عقد موقت، نیازی به رضایت پدر و جد پدری خود ندارند. به عبارت دیگر شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر را دارا هستند. لذا یکی از شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر، آن است که دختر دوشیزه نباشد.

همچنین دخترانی که پدر یا جد پدری آن‌ها فوت کرده است، برای ازدواج موقت یا صیغه نیازی به اخذ رضایت دیگران از قبیل مادر، عمو، برادر یا سایر افراد را ندارند.

اجازه پدر برای ازدواج

از دیگر شرایط صیغه موقت، بدون اذن یا اجازه پدر، حالتی است که دختر ولی قهری (پدر یا جد پدری) نداشته باشد. دراین‌صورت می‌تواند با مراجعه به دفتر ازدواج و خواندن صیغه گواهی ازدواج موقت دریافت نماید یا اینکه عقد نکاح موقت شفاهی بخوانند.

لازم به ذکر است که گاهی پدر بدون دلیل موجه از دادن اجازه ازدواج به دختر خود مضایقه می‌نماید و در این حالت دختر در عسر و حرج ناشی از تجرد قرار می‌گیرد. در چنین شرایطی به نظر می‌رسد که همچون ازدواج دائم ولایت قهری پدر، از وی ساقط می‌شود. دختر می‌تواند با مراجعه به دادگاه، اجازه ازدواج بگیرد. هر چند که دادگاه‌ها معمولا برای صدور اجازه ازدواج موقت دختر باکره، سخت‌گیری می‌کنند. لذا می‌توان گفت یکی‌ دیگر از شرایط صیغه موقت بدون اجازه پدر اجازه گرفتن از دادگاه است.

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب  آیا گرفتن مهریه با تمکین ارتباط دارد؟  را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۸:۴۳ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۱ فروردین ۱۴۰۱ در ۱:۵۴ ق٫ظ

  3. سعید

    ۸ فروردین ۱۴۰۱ در ۰:۵۴ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۰ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۵۱ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۶:۵۶ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۶ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۲ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۵۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …