خرید ملک در طرح های ملی و شهری

۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‎ترین مواردی که در خرید ملک باید به آن دقت کنید واقع شدن ملک در طرح‎های شهرداری است.
خرید ملک

خرید ملک در طرح های ملی، شهری و عمرانی از موارد مهمی است که خریداران ، باید به آن توجه کنند.

ممکن است برخی از املاک، در مسیر طرح های عمرانی دولت و شهرداری قرار گرفته باشند. چنین ملک‎هایی اگرچه قابل نقل و انتقال و معامله هستند، ولی مالک در آخر  می‎بایست در برابر دریافت مبلغی که معمولاً پایین‎تر ازقیمت واقعی آن ملک  است، ملک را  به دولت و یا شهرداری واگذار کند، به همین علت قیمت  این دسته از املاک پایین‎تر از سایر املاک است.

واقع شدن ملک در طرح های عمرانی دولت و شهرداری ها در پرونده ثبتی ملک نوشته نمی‎شود.  راه مطمئن برای کسب اطلاع در این خصوص تحقیق از خبرگان محلی و پرس و جو از شهرداری منطقه‎ی وقوع ملک است.

خرید ملک

طبق بندهای نوشته شده در مبایعه‎نامه‎ها اگر ملکی در مسیر طرح‎های عمرانی و … قرارداشته باشد و مالک با سوء نیت و یا بدون سوء نیت  این مورد را به خریدار اطلاع ندهد و در مبایعه نامه نیز این موضوع درج نشده باشد، خریدار می‎تواند معامله را برهم بزند یا از این بابت خسارت بگیرد.

شایان ذکر است  کلیه جنگل‌ها و مراتع و بیشه‌های طبیعی و اراضی جنگلی کشور جزء اموال عمومی محسوب  می‎شود و متعلق به دولت هستند. این املاک حتی اگر سندمالکیت آن‎ها به نام اشخاص غیر دولتی  صادر شده باشد، سند آن باطل  و سند جدید به نام دولت تنظیم می‎شود.

بنابراین ممکن است برخی از املاک به‎خصوص املاک نواحی جنگلی مثل شمال کشور، در تصرف اشخاص  باشد و حتی ممکن است این اشخاص سند مالکیت هم داشته باشند؛ ولی دیر یا زود سند مالکیت آن‎ها باطل می‎شود.  اما بهترین راه برای  اطلاع یافتن از ملی بودن املاک، استعلام از اداره منابع طبیعی محل  وقوع ملک است.

برای مطالعه بیشتر به  نکات حقوقی ملکی، دانستنی های حقوقی ملکی، مجله دلتا مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در همه عناوین

همچنین بخوانید

خانه‌های ارزان در کدام مناطق هستند؟

واحدهای مسکونی ارزان‌ و با قیمت کل کمتر از یک میلیارد تومان فقط در چند منطقه پایتخت قرار د…