دانلود اپلیکیشن مجله دلتا

آیا مادر می‌تواند در اموال فرزند خود مداخله کند؟

۲
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
بر اساس قانون، مادر در شرایطی خاص می‌تواند در اموال فرزند مداخله کند.
مداخله مادر در اموال فرزند

هر فردی تا به سن قانونی نرسیده باشد نمی‌تواند در اعمال مالی خود دخالت داشته باشد، ولی بر همین اساس می‌تواند فعالیت‌هایی را که مربوط به اموال فرزند است، بر عهده بگیرد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مداخله مادر در اموال فرزند می‌پردازیم.

وضعیت خاص افراد محجور، با توجه به این‌که مصلحت خود را تشخیص نمی‌دهند، بر اساس نظر قانون‌گذار موجب ایجاد مانع در دخالت این افراد در امور مالی و معاملات شده است. افرادی به‌عنوان نماینده محجورین، اقدام به تصمیم‌گیری در امور مالی این افراد می‌کنند که در سه قالب، قرار می‌گیرند. ولی قهری، وصی و قیم، از افرادی هستند که به‌عنوان نماینده محجورین، با ولایت قهری و قیمومیت، بر اقدامات آن‌ها نظارت خواهند داشت.

ولایت قهری چیست؟

مهم‌ترین تکلیف ولی قهری، انجام امور مالی شخصی است که ولایت قهری افراد محجور را به عهده دارد. الزام قانونی ولی قهری به رعایت مصلحت محجور یا صغیر و حفظ حقوق مالی وی، مبنای قانوی و شرعی دارد. ولی قهری، می‌تواند به‌صورت مستقل و بدون نیاز به اذن هیچ مرجعی، اموال محجور را بفروشد یا اجاره دهد. ولی قهری، علاوه بر رسیدگی به اموال و امور مالی فرد، وظیفه محافظت و مراقبت از وی را نیز به عهده دارد.

دراین‌باره می‌توان به ماده ۱۱۸۴ اصلاحی این قانون استناد کرد. این ماده عنوان کرده است: هرگاه پدر یا جد پدری طفل، مصلحت فرزند صغیر را رعایت نکند و مرتکب اقداماتی شود که موجب ضرر فرزند شود، به تقاضای یکی از نزدیکان وی یا به درخواست رئیس حوزه قضایی پس از اثبات، دادگاه پدر را از سمت ولایت عزل می‌کند. همچنین از تصرف در اموال فرزند منع و برای اداره امور مالی وی فرد صالحی را به عنوان قیم تعیین می‌کند.

مداخله مادر در اموال

مادر تا چه اندازه می‌تواند در اموال فرزند مداخله کند؟

چنانچه فرزندان صغیر پدرشان فوت کرده باشد، مادران ولو اینکه حضانت فرزندان را بر عهده داشته باشند، نمی‌توانند در اموال فرزندان مداخله کنند. هرگونه مداخله آنان در اموال فرزندان غیرقابل قبول و معامله آنان فضولی محسوب می‌شود.

ولی اگر پدری فوت کند و فرزندان صغیر داشته باشد، اگر پدر متوفی (پدربزرگ) زنده باشد، او وظایف پدر را انجام می‌دهد. ولی اگر صغیر، ولی خاص نداشته باشد، همه معاملات با قیم یعنی مادر باید با اجازه اداره سرپرستی باشد. تا زمانی‌که فرزندان خود به سن رشد قانونی برسند. درآن‌صورت مى‌توانند با اخذ برگ رشد از محکمه یا رسیدن آن‌ها به سن ۱۸ سالگی، خودشان اداره امور را بر عهده بگیرند.

اموال فرزند

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب پسران در این شرایط نصف دختران ارث می‌برند را مطالعه کنید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …

پیشنهاد سردبیر

تبلیغات

جدیدترین مطالب

مشاهده موارد بیشتر

This will close in 0 seconds

کاربر گرامی

مطالب این سایت دیگر بروز رسانی نمی شود برای مشاهده مطالب جدید به لینک زیر مراجعه کنید

مشاهده سایت جدید مجله دلتا

This will close in 20 seconds