آیا مدرک تحصیلی زن تاثیری بر میزان نفقه دارد؟

۵
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
یکی از سوالاتی که در ذهن افراد به وجود می‌آید آن است که در نحوه محاسبه مبلغ نفقه، میزان تحصیلات زن هم محاسبه می‌شود یا خیر؟
تاثیر مدرک تحصیلی زن بر نفقه

پرداخت نفقه زن از زمان ازدواج دائم با شوهر است تا زمانی‌که شوهر بمیرد یا عده در طلاق تمام شود. بعد از این موارد دیگر پرداخت نفقه بر عهده شوهر نخواهد بود. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع تاثیر مدرک تحصیلی زن بر نفقه می‌پردازیم.

نفقه زن دارای مدرک کارشناسی

نفقه زن شامل: مسکن، خوراک، پوشاک و اثاث منزل متناسب و متعارف با وضعیت زن است. همچنین نفقه زن دربرگیرنده، تمام هزینه‌هایی است که زن برای ادامه زندگی به آن نیاز دارد. این هزینه‌ها با توجه به شان و منزلت زن تعیین می‌شود نه میزان توانایی مرد به پرداخت.

این هزینه‌ها معین نیستند و از یک مکان به مکان دیگر و از یک فرهنگ به فرهنگ دیگری متفاوت خواهند بود.

با توجه به این مواردی که در خصوص نفقه زن بیان شد به این موضوع می‌رسیم که آیا مدرک تحصیلی زن در نحوه محاسبه نفقه زن موثر است یا خیر؟

نفقه مقدار مشخصی ندارد و در صورت مراجعه زن به دادگاه، تعیین میزان آن با کارشناسان خواهد بود.

کارشناس برای تعیین میزان و مبلغ نفقه زن معمولا مسائلی را مورد توجه قرار می‌دهد، مسائل مورد توجه کاشناس نفقه عبارت است از:

  • سن خانم
  • میزان تحصیلات او
  • شغل و تحصیلات پدری
  • میزان تحصیلات اعضای خانواده او همچون خواهران و برادران و مادر
  • شغل اعضای خانواده و محل خانه پدری است.

پس با نگاه کردن به مواردی که کارشناس با توجه به آن‌ها نفقه زن را تعیین می‌کند به این نتیجه می‌رسیم که تحصیلات زن در تعیین مبلغ نفقه او موثر است.

اگر این موضوع برای افراد عادی مورد توجه نباشد اما کارشناس تعیین نفقه به تحصیلات زن برای تعیین نفقه بی‌توجه نبوده و براساس آن نفقه را تعیین خواهد کرد.

پرداخت نفقه به زن

نفقه زن دارای مدرک کارشناسی ارشد

زنی که دارای مدرک تحصیلی دیپلم یا پایین‌تر از آن است مسلما میزان نفقه‌اش از زنی که دارای مدارج کارشناسی و کارشناسی ارشد همچنین دکتری هست پایین‌تر خواهد بود. اما شاید این تفاوت در بعضی از مواقع به دلیل پررنگ‌تر بودن دیگر مسائل در تعیین مبلغ نفقه بسیار ناچیر باشد یا اصلا یه چشم نیاید.

مثلا زنی در خانواده‌ای متمول زندگی کرده است. منزل پدری او در بهترین نقطه شهر است اما پدر او تحصیلات خاصی ندارد ولی در شهرشان بسیار آدم معروفی است و جزو افراد معروف آن شهر محسوب می‌شود ولی این زن مدرک تحصیلی کارشناسی دارد نه کارشناسی ارشد.

نفقه این زن در مقایسه با زنی که کارشناسی ارشد دارد اما در خانوده معمولی زندگی کرده باشد و محل زندگی خانواده او معمولی باشد، همچنین افراد خانواده او افراد معمولی باشند، کمتر نخواهد بود. چون دلایل دیگری برای بالاتر رفتن مبلغ نفقه او وجود دارد.

اما اگر دو زن در شرایط مساوی برای پرداخت نفقه از جانب شوهر به دادگاه مراجعه کرده باشند و دادگاه بخواهد که با جلب نظر کارشناس نفقه، میزان مبلغ تعیینی به‌عنوان نفقه را مشخص کند، در صورت داشتن مدارک تحصیلی متفاوت این زنان مثل کارشناسی و کارشناسی ارشد در تعیین مبلغ نفقه تاثیرگذار خواهد بود.

نفقه زن

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب پیش‌نیازهای حقوقی مهم که قبل از ازدواج باید بدانید را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۲۲ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۰:۱۳ ب٫ظ

    مطالب خوبی گذاشته شده از همه افراد زیر مجموعه برنامه دلتا تقدیر و تشکر می شود

    پاسخ

    • ریحانه شیشه گر

      ۲۴ فروردین ۱۴۰۱ در ۹:۰۷ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما

      پاسخ

  3. ناشناس

    ۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۰۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۵ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۳۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …