در ایران کوچه‌های سن‌پترزبورگ را قدم بزنید

۹
2
زمان مطالعه: 2 دقیقه
گشت‌وگذار در رشت را باید از این میدان شروع کنید؛ میدانی با سبک معماری اروپای شرقی که ساختمان‌هایش بی‌شباهت به سن‌ پترزبورگ نیستند.
میدان شهرداری رشت

میدان شهرداری رشت یکی از جاذبه‌های گردشگری منحصربه‌فرد این شهر باصفا است. معماری کم‌نظیر ساختمان‌های این میدان شما را به گذشته نه چندان دور ایران و حتی فراتر از آن به کشوری اروپایی می‌برد. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه گردشگری شهر رشت مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

تاریخچه میدان شهرداری رشت

این میدان یکی از معروف‌ترین میدان‌های ایران است که در دوران پهلوی ساخته شده است. جالب است بدانید که ساخت این میدان در سال ۱۳۰۴ آغاز شد و تا سال ۱۳۲۰ هم ادامه یافت.

معماری میدان شهرداری رشت

معماری میدان شهرداری در نوع خود بی‌نظیر و مثال‌زدنی است. ساختمان‌های این میدان را با الهام از معماری اروپای شرقی و سبک نئوکلاسیک ساخته‌اند. ساختمان زیبای کاخ شهرداری توسط «آرتم سرداراف» یک معمار ارمنی آلمانی که در رشت زندگی می‌کرد، ساخته شده است.
در واقع، الگوی میدان شهرداری، ساختمان‌های شهر سن پترزبورگ روسیه بود و ساخت آن با هدف تغییر بافت شهری و استفاده از طرح‌های جدید شهرسازی آغاز شد. نمای سفید ساختمان‌ها به همراه سقف‌های آجری رنگ و پنجره‌های زیاد به کار رفته در آن‌ها، زیبایی این جاذبه شهر رشت را دوچندان کرده است.

میدان شهرداری رشت کجاست

دیدنی‌های میدان شهرداری رشت

کاخ شهرداری رشت

کاخ شهرداری رشت در ضلع غربی میدان قرار دارد. ساخت این اثر تاریخی بین سال‌های ۱۲۶۸ تا ۱۳۰۵ خورشیدی و به دستور اداره بلدیه رشت انجام شد و از آن زمان تا به امروز به عنوان ساختمان شهرداری رشت استفاده می‌شود. بخشی از ساختمان عمارت شهرداری رشت در حال حاضر به عنوان موزه استفاده می‌شود.

برج ساعت

برج ساعت به عنوان بخشی از ساختمان کاخ شهرداری، به نماد شهر رشت تبدیل شده است. یکی از نکات جالب درباره برج ساعت این است که از ابتدا روی ساختمان شهرداری نبود و در سال ۱۳۰۸ به برج دیده‌بانی این بنا اضافه شد. این برج زیبا ۲۳ متر ارتفاع دارد و راس هر ساعتی شروع به زنگ‌زدن می‌کند.

هتل ایران رشت

این هتل تا سال ۷۷ کاربری‌های مختلف داشت اما در همین سال سازمان میراث فرهنگی آن را از بنیاد مستضعفان خریداری کرد. به این ترتیب بخش‌هایی از آن بازسازی شد و در سال ۷۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. هر چند این اثر دیگر کاربری هتل ندارد اما قرار است به یک موزه تبدیل شود.

کتابخانه ملی رشت

اولین کتابخانه ملی ایران را می‌توانید در ضلع غربی میدان شهرداری پیدا کنید. ایده ساخت این کتابخانه متعلق به محمدعلی تربیت، رئیس اداره فرهنگ گیلان بود.

میدان شهرداری رشت در شب

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری می‌توانید مطلب لزور، گنج گمشده‌ای اطراف تهران را نیز مطالعه کنید.

۹ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۹:۰۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۰ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۲۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۵۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۵۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۵:۲۴ ب٫ظ

    👍👍👍👍

    پاسخ

  7. ناشناس

    ۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۰۴ ب٫ظ

    خیلی زیبا ودیدنیه.ممنون

    پاسخ

  8. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۰۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۱:۰۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…