رایج‌ترین عوارض شب بیداری

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
بیشتر شب‌زنده‌دارها می‌گویند چون در روز نمی‌توانند تمرکز کنند، شب را برای انجام کارهایشان ترجیح می‌دهند یا استدلال می‌کنند که بعضی‌ها برای شب‌بیداری ساخته‌ شده‌اند.
عوارض شب بیداری

اگر بخواهیم از عوارض شب بیداری بگوییم، احتمالا گیجی، سردرد یا اختلال خواب اولین چیزهایی‌ است که به ذهن می‌رسند. منتها آیا می‌دانستید دیرخوابیدن یا اصلا نخوابیدن در طول شب حتی روند کاهش وزن شما را هم مختل می‌کند؟ اگر شما هم شب‌زنده‌دار هستید، بهتر است این مطلب از مجله دلتا را تا انتها بخوانید.

عوارض شب بیداری

شب‌زنده‌داری باعث اضافه‌وزن می‌شود

باور عمومی بر این است که افراد چاق زیاد می‌خوابند و برای کاهش وزن، فرد باید به‌شدت تقلا کند. منتها این باور غلط است. کم‌خوابی به‌خودی‌خود ممکن است عاملی برای پرخوری و در نتیجه چاقی باشد. تحقیقی در سال ۲۰۰۴ انجام شد که نشان می‌دهد افرادی که کمتر از ۶ ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابند ۳۰ درصد بیشتر از افرادی که ۷ تا ۹ ساعت می‌خوابند گرفتار چاقی‌اند.

تحقیقات اخیری که روی ارتباط بین اشتها و خواب انجام شده‌اند نشان می‌دهند کم‌خوابی میل به غذاهای پرچرب و پرکالری را افزایش می‌دهد. به همین دلیل، اخیرا دانشمندان توصیه می‌کنند که متخصصان تغذیه، علاوه بر خوراک، خواب مراجعه‌کنندگان خود را هم زیر نظر داشته باشند.

عوارض شب بیداری

شب‌بیداری قوه تشخیص را ضعیف می‌کند

با کم‌خوابی و خستگی ناشی از آن در قضاوت‌هایمان اشتباه می‌کنیم. همچنین، گرفتن تصمیمات درست و عاقلانه نیز در مواقع کم‌خوابی بسیار سخت می‌شود. همین تمرکز نداشتن روی قضاوت، موجب می‌شود افرادی که شب‌بیداری دارند نتوانند عوارض شب بیداری را درست درک کنند و آن‌ها را نادیده خواهند گرفت.

در دنیای ما که همه‌چیز به‌سرعت در حال تغییر است و زمان ارزش بسیار زیادی دارد، خیلی از افراد تصور می‌کنند با نخوابیدن یا کم‌خوابیدن می‌توانند خودشان را با سرعت بالای تغییرات هماهنگ کنند. حتی گاهی کم‌خوابیدن افتخار به حساب می‌آید. منتها متخصصان و کارشناسان خواب نظر دیگری دارند. آن‌ها می‌گویند بی‌خوابی کارایی فرد را کاهش می‌دهد و در نتیجه، سرعت انجام کار را کند می‌کند. علاوه بر این، افراد خسته بیشتر خطا می‌کنند.

از طرفی، افرادی که به‌جای ۸ ساعت، کمتر از ۶ ساعت در طول شبانه‌روز می‌خوابند گمان می‌کنند بدنشان به کم‌خوابیدن عادت کرده است. این باور اصلا درست نیست. وقتی از همین افراد آزمون آگاهی و تست هوش بگیریم، متوجه می‌شویم عملکرد آن‌ها هر دفعه بدتر از دفعه قبل است. همین امر نشان می‌دهد کم‌خوابی باعث تحلیل رفتن و ضعف ذهن می‌شود.

اگر خواب‌آلوده هستید و تصور می‌کنید کاری را به‌درستی انجام داده‌اید، به‌احتمال خیلی زیاد آن کار را خراب کرده‌اید.

کم‌خوابی توان یادگیری را کاهش می‌دهد

داشتن خواب کافی تاثیر خیلی مهمی بر تفکر و یادگیری دارد. همان طور که قبلا گفتیم، افراد بی‌خواب یا کم‌خواب به‌مرور عملکرد ذهنی ضعیف‌تری خواهند داشت. در یادگیری چیزهای جدید نیز همین‌طور است. اگر فرد به‌اندازه کافی نخوابد، نمی‌تواند توانایی‌های جدید را کامل یاد بگیرد. در واقع، شب و زمان خواب فرصت مناسبی است تا مغز چیزهایی را که در طول روز یاد گرفته‌ایم ثبت و ماندگار کند. اگر فرصت خوابیدن را از خودمان بگیریم، آموخته‌های جدید راهی به لایه‌های درونی ذهن ما پیدا نمی‌کنند.

عوارض رایج شب بیداری

پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب دانستنی، مطلب با عضو جدید بدن که از آن خبر ندارید، آشنا شوید  را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۰۶ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۰۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۰۳ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۸:۲۵ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…