در این شرایط با نپرداختن مهریه زندانی می‌شوید

۱۱
1
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از مهم‌ترین حقوق زن در ازدواج دریافت مهریه است. به محض عقد نکاح زن مالک مهریه شده و مرد ملزم به پرداخت آن است.
مجازات عدم پرداخت مهریه

مجازات عدم پرداخت مهریه از جمله مهم‌ترین موضوعاتی است که پیرامون آن سوال می‌شود. زیرا افراد بسیاری درگیر این مورد هستند. میزان مهریه اهمیتی ندارد و اگر شوهر به میزان مهریه، مالی به غیر از مستثنیات دین داشته باشد، زن می‌تواند از آن طریق مهریه را وصول نماید. همراه مجله اینترنتی دلتا باشید.

مجازات عدم پرداخت مهریه

مهریه از جمله حقوقی است که مرد باید تحت هر شرایطی آن را به زن پرداخت کند. برخلاف دیدگاه عموم که تصور می‌شود مهریه فقط هنگام طلاق قابلیت دریافت دارد اما باید بگوییم اینگونه نیست و مهریه را حتی هنگام زندگی مشترک نیز می‌توان دریافت کرد.

عدم پرداخت مهریه در موارد بسیاری این ترس را برای آقایان به وجود می‌آورد که شاید در صورت عدم پرداخت مهریه آنان جلب و زندانی شوند. در نگاه اول شاید این تصور درست باشد اما باید بگوییم که مطابق با قانون و رویه دادگاه‌ها در غالب موارد این اتفاق نمی‌افتد.

عدم پرداخت مهریه

قانون مهریه تا ۱۱۰ سکه

مجازات عدم پرداخت مهریه از اصلی‌ترین موضوعات بحث قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی مصوب سال ۱۳۹۴ است که تحت عنوان قانون مهریه تا ۱۱۰ سکه شناسایی می‌شود. مطابق با این قانون و در خصوص بحث قانون جدید زندان برای مهریه تنها تا سقف ۱۱۰ سکه یا معادل آن به نرخ روز امکان جلب شوهر به جهت عدم پرداخت مهریه وجود دارد.

طبق قانون جدید زندان برای مهریه و مجازات عدم پرداخت مهریه در مهریه‌های بالاتر از ۱۱۰ سکه امکان جلب کردن شوهر وجود دارد؛ اما در مهریه‌های زیر ۱۱۰ سکه نیز معمولا مردان به جهت اعسار و ناتوانی از پرداخت مهریه و عدم تمکن مالی، نمی‌توانند مهریه همسر خود را پرداخت کنند.

در حقیقت باید بگوییم اگر مرد با وجود تمکن مالی که دارد از پرداخت مهریه همسر خود امتناع کند، امکان گرفتن حکم جلب وی حتی در مهریه‌های تا ۱۱۰ سکه نیز وجود دارد؛ اما اگر این امتناع ناشی از اعسار و عدم تمکن مالی او باشد، شوهر می‌تواند با طرح دادخواست اعسار از پرداخت مهریه و احراز شرایط اعسار مرد توسط دادگاه صالح، حکم تقسیط (قسط‌بندی) مهریه را دریافت کند و طبیعتا در این حالت مطابق با قانون جلب شوهر منتفی است.

قانون مهریه تا ۱۱۰ سکه

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب طبق قانون چه نام‌هایی را می‌توان تغییر داد را مطالعه کنید.

۱۱ دیدگاه

  1. عاطفه

    ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

    مرسی از شما گلبانووووو

    پاسخ

    • وجیه الله

      ۳ تیر ۱۴۰۲ در ۳:۴۷ ق٫ظ

      نپرداختن مهریه مجازات حبس دارد ! بدا به روزی که زن و بچه دشمن آدم شود و با عبارتی دیگر : چاقو دسته ای خودش را بع بر رد . بابا جون فدات شم ، بابا جون قربونت برم ، بابا جون گرفتارم زنم طلاق گرفته رفته یه بچه هم گردنم افتاده پول ندارم آه در لساط ندارم ، این ۳۰۰ چهارصد تا سکه کمر برام نزاشته ، بابا جون دورت بع گردم از اون سه میلیاردی که ارث و میراث گرفتی یه ۱۰۰ ملیونش را به من بده گرفتارم . به جهنم که گرفتاری ، می خواستی تکبرو غرور نداشته باشی و شر و یاغی و نمک نشناش و ناسپاس نباشی

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ در ۱۱:۳۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ در ۲:۲۳ ق٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۵۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۷ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۱۷ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

    • فاطمه یزدیان

      ۸ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۱:۲۷ ق٫ظ

      سپاس از همراهی شما کاربر گرامی

      پاسخ

    • ناشناس

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۰:۵۷ ق٫ظ

      یعنی چه؟ ! همش نظر بدون متن …

      پاسخ

    • ناشناس

      ۲۲ خرداد ۱۴۰۲ در ۱۱:۰۸ ق٫ظ

      برای خانم ها بسیار عالی و مطمئن تنها پشت و بانه و آینده نگری خانم ها مهریه است بخصوص از قدیم ۳۰۰ / ۴۰۰ تا سکه زده و به عقد نامه مالیده و قید شده باشد بد بخت اون داماد که همیشه باید مطیع امر زن با شه …. در غیر اینصورت با چماق مهریه طرفه که پسرم با اخلاق گندش بندو به آب زد با مادر زن و زن جر و بحث و طلاق و تمام و مثل برگ خزان زندگیش پاشیده و مالیده و کمر خمیده شد . خوشا آنکه بمرد و کفن نداشت هی هی هی. ای روز گار تو با ما چه کردی ۸ ن

      پاسخ

  6. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۱۴ ق٫ظ

    • ناشناس

      ۳ تیر ۱۴۰۲ در ۳:۵۵ ق٫ظ

      یعنی چه ؟ نظر بدون متن برای همان مطلب امتیازه خوب اگه اینطوره بزن دست قشنگه رو لزن ۱۰۰ تا بدون متن ، ها ماشالله . هی تند تند بدون متن ارسال کن . عرضم تموم . خدانگهدارتون .

      پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …