تخت ‌جمشید دوم ایران کجاست؟

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
اگر به آثار باستانی هخامنشیان علاقه‌مندید، تخت‌ جمشید تنها جایی نیست که می‌توانید از آن دیدن کنید.
کاخ آپادانای شوش

به جز تخت جمشید شیراز، در شهر شوش هم می‌توانید نمونه بارز معماری هخامنشی را ببینید. در محدوده قلعه شوش، کاخ زمستانی هخامنشیان یا همان کاخ آپادانای شوش خودنمایی می‌کند. کاخی که در اواخر دوره داریوش، حکومت اردشیر اول و اردشیر دوم در عظمت و شکوه بود. این در زمان شکوهش پر از مجسمه‌های بزرگ شیرهای بالدار بود و البته دیوارهای آجرکاری رنگی سربازان هخامنشی که الان در موزه‌های خارجی نگهداری می‌شوند. برای آشنایی بیشتر با این جاذبه گردشگری باستانی مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

تاریخچه کاخ آپادانای شوش

آپادانا نوعی تالار ستون‌دار در معماری ایران باستان است که هم در شهر شوش ساخته شده و در هم تخت جمشید. این دو آپادانا از مهم‌ترین تالارهای ستوندار معماری ایران باستان هستند.
این کاخ به دستور داریوش کبیر، بر روی بقایای ساختمانی دوره عیلامی‌ها ساخته شد تا به‌ عنوان کاخ زمستانی این سلسله مورد استفاده قرار بگیرد. سال ساخت این کاخ ۵۲۱ ق.م بود که تا ۵۱۵ ق.م طول کشید.
مساحت کاخ آپادانا ۱۰ هزار و ۴۳۲ متر مربع بود که شامل چند بخش می‌شد: دروازه، حرم‌سرا، ۳ تا حیاط مرکزی، اتاق‌ها و کاخ پذیرایی. با این حال، نسبت به کاخ آپادانا تخت جمشید کوچک‌تر بود.
از مهم‌ترین کتیبه‌های کشف شده در کاخ آپادانا، کتیبه‌ای است که در آن درباره نحوه ساخت و ساز کاخ نوشته شده. براساس این کتیبه، کاخ آپادانا در زمان اردشیر اول هخامنشی آتش گرفته. این کتیبه هم‌اکنون در موزه لوور پاریس نگهداری می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با آثار باستانی دوره هخامنشی می‌توانید مطلب نقش رستم، آرمگاه شاهان هخامنشی را نیز مطالعه کنید.
کاخ آپادانای خوزستان

راه‌های دسترسی به کاخ آپادانا شوش

این کاخ در شهر شوش خوزستان، حوالی بلوار امام خمینی قرار گرفته است و از ۹ صبح تا ۱۹ عصر در شش ماه اول سال، ۹ صبح تا ۱۷ عصر شش ماه دوم سال امکان بازدید دارد.

بهترین زمان سفر به کاخ آپادانا شوش

طبق آمار سازمان گردشگری، بیشترین زمان بازدید از کاخ آپادانا شوش تعطیلات نوروز است چون هوا در این زمان مطبوع و مناسب است. علاوه بر آن، نیمه دوم سال نیز برای شهرهای جنوبی چون شوش مناسب است. اما اگر تابستان گذرتان به شوش و دیدن کاخ آپادانای شوش افتاد، هوای بسیار گرمی را تجربه خواهید کرد.
کاخ آپادانای داریوش
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری می‌توانید مطلب ونیز ایران کجاست؟ را نیز مطالعه کنید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۲ خرداد ۱۴۰۱ در ۴:۲۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۴ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۰۰ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۰:۱۸ ق٫ظ

  5. ناشناس

    ۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۲:۴۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۳۶ ق٫ظ

  7. ناشناس

    ۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۳ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…