۳ نکته مهم هنگام دریافت خسارت در تصادفات رانندگی

۵
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
همیشه بعد از وقوع تصادف و رخ دادن حادثه این سوال مطرح می‌شود که چه کسی باید خسارت در تصادفات ناشی از این اتفاق را پرداخت کند؟
نکات دریافت خسارت در تصادفات

هر روز تعداد زیادی تصادف در کشور رخ می‌دهد که بخشی از آن‌‌ها تصادف‌هایی است که خسارت به بار می‌آورند. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع نکات دریافت خسارت در تصادفات می‌پردازیم.

بیمه‌گر باید خسارت را بدهد

در سال‌های اخیر به دلیل پررنگ شدن حضور بیمه‌ها در کشور در صورت بروز تصادف، این شرکت‌های بیمه هستند که باید خسارت را جبران کنند.

البته این موضوع، به‌جز مواردی است که تصادف منجر به کشته شدن فردی شود. این مورد در ماده ۱۶ قانون اصلاح قانون بیمه اجباری مسئولیت مدنی دارندگان وسایل نقلیه پیش‌بینی شده است.

در این قانون آمده است که «در حوادث رانندگی منجر به صدمات بدنی غیر از فوت، بیمه‌گر وسیله نقلیه مسبب حادثه یا صندوق تامین خسارت‌های بدنی حسب مورد موظفند پس از دریافت گزارش کارشناس راهنمایی و رانندگی یا پلیس راه و در صورت لزوم گزارش سایر مقامات انتظامی و پزشکی قانونی بلافاصله حداقل ۵۰ درصد از دیه تقریبی را به اشخاص ثالث زیان‌دیده پرداخت کرده و باقی‌مانده آن را پس از معین شدن میزان قطعی دیه بپردازند».

به یاد داشته باشید که در حوادث رانندگی منجر به فوت، شرکت‌های بیمه می‌توانند در صورت توافق با راننده مسبب حادثه و ورثه متوفی، بدون نیاز به رای مراجع قضایی، دیه و دیگر خسارت‌های بدنی وارده را پرداخت کنند.

صندوق تامین خسارات بدنی

البته کم نیستند مواردی که شرکت‌های بیمه زیر بار مسئولیت جبران خسارت نمی‌روند. مواردی مانند تمام شدن مدت بیمه‌نامه یا بیمه نبودن خودرو از این موارد است. در اینجا پای صندوق تامین خسارت بدنی به میان می‌آید. این صندوق خسارت را پرداخت می‌کند. این مورد در ماده۱۰ قانون جدید درج شده است. این ماده قانونی می‌گوید: « به منظور حمایت از زیان‌دیدگان حوادث رانندگی، خسارت‌های بدنی وارد به اشخاص ثالث که به علت فقدان یا انقضای بیمه‌نامه، بطلان قرارداد بیمه، فرار کردن یا شناخته نشدن مسئول حادثه یا ورشکستگی بیمه‌گر قابل پرداخت نباشد یا به طورکلی خسارت‌های بدنی خارج از شرایط بیمه‌نامه باشد، توسط صندوق تامین خسارت‌های بدنی پرداخت خواهد شد.»

در این ماده حتی پیش‌بینی شده است که اگر راننده خاطی فرار کند، این صندوق مسئولیت را به عهده می‌گیرد و خسارت را جبران می‌کند.

دریافت خسارت در تصادفات

یک نکته ضروری

اینکه بعد از تصادف علاوه بر خسارت ریالی بخش زیادی از وقت خسارت‌دیده نیز تلف می‌شود صحت دارد. اما بد نیست بدانید که جبران این خسارت (گرفتن خسارت در تصادفات) نیز در قانون پیش‌بینی شده است.

در تصادف رانندگی، فرد زیان‌دیده می‌تواند علاوه بر گرفتن خسارت در تصادفات وارده به خودرو از طریق بیمه، تمام هزینه‌های مرتبط با تصادف را محاسبه کند.  در ادامه می‌تواند از طریق شکایت حقوقی، از طرف مقابل، مطالبه کند.

هرگاه بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت رانندگی منتهی به قتل غیرعمدی شود، مرتکب علاوه بر پرداخت دیه، به حبس نیز محکوم می‌شود.

البته اگر «گواهینامه رانندگی نداشتن» مرتکب را به این موارد اضافه کنیم، مجازات جدی‌تر خواهد شد و قاضی باید شدیدترین مجازات را در این‌گونه موارد انتخاب کرده و شخص مقصر را به آن مجازات محکوم کند.

خسارت در تصادفات

پیشنهاد مطالعه :برای آشنایی بیشتر با مطالب حقوقی مطلب پوشاندن پلاک خودرو مجازات سنگینی دارد را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۲۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۴ اسفند ۱۴۰۰ در ۹:۲۵ ق٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۱۹ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۳۳ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۱۸ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …