عادات مخرب مغز که باید فوراً متوقف شوند

۰
1
زمان مطالعه: 4 دقیقه
سبک زندگی تاثیر به‌سزایی بر سلامت جسم و روح ما دارد و بر کیفیت زندگی مان اثر دارد. برخی از عادات مضر هستند و ما در این مطلب به بررسی عادات مخرب مغز می‌پردازیم که متاسفانه بعضاً جبران‌ناپذیرند.
عادات مخرب مغزی

همه ما می‌خواهیم به مغزمان با چند ساعت خواب اضافه یا تماشای بی‌قید و شرط تلویزیون استراحت دهیم اما برخی از عادات باعث تخریب جدی و جبران‌ناپذیر مغز می‌شوند و ما را در معرض خطر اختلالات روانی مانند افسردگی و اضطراب، و همچنین بیماری‌های فیزیکی مانند آلزایمر، سکته مغزی، صرع و حتی سرطان قرار می‎دهند. هرچند که علت اختلالات روانی به طور عمده ژنتیکی است، رژیم غذایی و سبک زندگی نقش مهمی در این اختلالات ایفا می‌کنند. در ادامه برخی از این عادات مخرب مغز را با هم بررسی می‌کنیم که توقف آن‌ها به‌ همراه مشاوره پزشکی باعث سلامت روحی و جسمی شما خواهد شد.

نخوردن صبحانه

نخوردن صبحانه

به گزارش اختصاصی مجله دلتا؛ حتماً شنیده‌اید که می‌گویند صبحانه مهمترین وعده غذایی روز است اما می‌دانید چرا؟ زیرا نخوردن آن باعث پایین آمدن سطح قند خون می‌شود و سلول‌ها از قند موجود در بدن برای فعالیت‌های حیاتی خود استفاده می‌کنند. از طرفی مغز شما بیشتر از تمامی ارگان‌ها به قند نیاز دارد و روزانه حدود ۲۰% از کل گلوکز موجود در بدن را مصرف می‌کند. به‌همین خاطر اولین ارگانی است که از نبود آسیب می‌بیند. حدود ۲ سوم این انرژی برای کمک به سایر اندام‌ها و پاسخ‌گویی به سیگنال‌هایی که می‌فرستند استفاده می‌شود و ۱ سوم باقی مانده برای نگهداری و مراقبت از سلول‌های مغز درنظر گرفته می‌شود. اگر قند خون پایین بیاید واکنش مغز نسبت به محرک‌ها کند می‌شود. در این حالت سلول‌های مغز شما به سرعت می‌میرند.

کم‌خوابی

کم خوابی

یکی از بدترین عادات مخرب مغز کم‌خوابی است. فردای شبی که کم‌خوابی یا بی‌خوابی داشته باشید، دچار فراموشی می‌شوید. دلیل آن این است که خواب ناکافی، توانایی درست کار کردن نورون‌های شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. به‌همین خاطر احساسات شما نیز دستخوش تغییرات شدید می‌شود و آستانه تحمل شما به شدت کاهش می‌یابد و روابط شما را تحت الشعاع قرار می‌دهد. متاسفانه این عوارض به همین جا ختم نمی‌شود و ممکن است منجر به حوادثی از قبیل تصادف رانندگی بشود. کم‌خوابی‌های مستمر اثرات مخربش را روی مغز تثبیت می‌کند و این عوارض ماندگار می‌شوند.

پرخوری

پرخوری

ممکن است این سوال برایتان پیش بیاید که پرخوری چگونه ممکن است یکی از عادات مخرب مغز باشد؟ مطالعات نشان می‌دهد که بین چاقی و زوال عقل رابطه حیرت‌انگیزی وجود دارد. دلایل این امر هنوز مشخص نیست اما چنین استدالال می‌شود که احساس سیری زمانی به ما دست می‌دهد که املاح و ویتامین‌های بدن تامین شوند به‌همین خاطر خوردن فراوان خوراکی‌های پرکالری و فاقد ارزش غذایی شما را سیر نمی‌کند و فقط موجب بلیعدن مقدار فراوانی کالری می‌شود. این مسئله افزایش آمار افراد مبتلا به چاقی را تا حدی به اثبات رسانده است.

مصرف دخانیات

مصرف دخانیات

تحقیقات زیادی روی اثرات مضر سیگار کشیدن انجام شده است، بنابراین همه ما در این مورد بسیار شنیده‌ایم و می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌دانیم که یکی از عادات مخرب مغز است. سیگار کشیدن آشکارا موجب آسیب رساندن به غشای سلولی و سیستم عصبی مغز می شود، بخشی که کنترل تعادل، هماهنگی و مهارت حرکتی را به عهده دارد.  همچنین غشای کورتکس را از بین می برد، جایی که فرآیندهایی شامل زبان، حافظه و ادراک  در آن رخ می دهند. البته ترک سیگار موجب بازسازی این غشا می‌شود منتها تحقیقات نشان می‌دهد که ضخامت این غشاء در افرادی که هرگز از دخانیات استفاده نکرده‌اند به مراتب بیشتر از افراد سیگاری است.

کمبود آب بدن

کمبود آب بدن

بدن ما از ۷۰٪ آب تشکیل شده است، بنابراین آب برای هر عملکرد بدن، از جمله عملکرد مغز، حیاتی است. کمبود آب به سرعت روی مغز شما تاثر می‌گذارد. تحقیقات نشان داده کمبود آب مشکلات متعددی به‌وجود می‌آورد که باید به آن توجه داشت. شما مجبور نیستید روزانه مقدار معینی آب را به زور بنوشید همین‌که به تشنگی خود پاسخ دهید کافی است. تشنگی هشداری است که مغز برای کمبود آب ارسال می‌کند.

خوردن زیاد شکر

خوردن بیش از حد شکر

بدن و مغز ما نیازمند شکر است اما نه به میزان زیاد. متاسفانه رژیم غذایی امروزه ما مقدار فراوانی شکر دارد. زمانی که شما به‌صورت مداوم بیش از اندازه شکر می‌خورید، سلول‌های بدنتان که شامل سلول‌های مغزتان نیز می‌شود، دچار التهاب مزمن می‌شوند. این اتفاق باعث می‌شود بدن شما در جذب مواد مغذی دچار مشکل شود، درنتیجه احساس گرسنگی می‎کنید و به پرخوری رو می‎آوردید. در نهایت سلامتی شما را خطر ابتلا به زوال عقل و کوچک شدن هیپوکامپ قسمتی که در مغز حافظه را مدیریت می کند، تهدید می‌کند.

استرس

استرس

آخرین مورد استرس مزمن است که می‌تواند بر سراسر بدن شما تاثیر منفی داشته باشد. خود استرس به خودی خود یک واکنش دفاعی است که شما را به دور شدن از خطر وامی‌دارد اما زمانی خطرناک می‌شود که سبک زندگی شما باشد. در اثر استرس هورمون کورتیزول در مغز ترشح می‌شود که این متاسفانه ترشح مداوم آن به مغز آسیب  دائمی می‌زند. این هورمون نه‌تنها سلول‌های مغزی را از بین می‌برد بلکه باعث کوچک شدن مغز نیز می‌شود. همچنین توانایی شما را برای یادگیری و یادآوری اطلاعات تحت تاثیر قرار می‌دهد. پس لطفاً قبل از اینکه دیر شود، راهی برای خلاصی از استرس بیابید.

امیدواریم این مطلب گام کوچکی در سلامت و شادابی شما برداشته باشد و موجب شود عادات مخرب مغز را از زندگی خود حذف کنید.

برای دیدن مطالب بیشتر درباره‌ سلامتی از مجله دلتا بازدید کنید.

منبع: Health & Human

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…