گورستان هزارساله در گلستان

۱۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در ارتفاعات و مناطق کوهستانی استان گلستان موسوم به کوه «تانگری داغ» گورستانی شگفت‌انگیز قرار دارد که گفته می‌شود قدمت هزار ساله دارد. این گورستان متفاوت محل تدفین خالد نبی است و همچنین میزبان تندیس‌های سنگی متعدد و کوچک و بزرگی است که در نوع خود بسیار جالب‌ توجه‌اند و تجربه گردشگری متفاوتی را برای شما به ارمغان می‌آورند.
گورستان هزارساله گلستان

برای رفتن به گورستان خالد نبی ابتدا باید به گرگان رفته و سپس وارد جاده گرگان-بجنورد بشوید. پس از عبور از آزادشهر و مینو دشت به گالیکش می‌رسید. پس از طی مسافتی کوتاه، از جاده گرگان-بجنورد خارج شوید و مسیر را ادامه دهید تا به کلاله، آخرین شهر مسیر برسید. در مسیر کلاله به سمت مراوه، در میانه راه، وارد جاده فرعی شوید. حالا دیگر حال و هوای ترکمن صحرا کاملا مشهود است. از اینجا مسیر خاکی معروف زیارتگاه خالد نبی آغاز می‌شود. برای دانستن بیشتر درباره گورستان هزارساله گلستان مطلب ما را در مجله دلتا دنبال کنید.

خالد نبی کیست؟

خالد نبی آخرین مبلغ دین مسیح است که در گفتگوی محاوره‌ای ترکمنان وی را «حالت نبی» می‌گویند. طبق برخی اسناد، خالد نبی آخرین پیامبر قبل از نبی اکرم (ص) بوده و ۸۴ سال پیش از میلاد رسول اکرم (ص) به دنیا آمده است. گفته شده دختر خالد نبی در دوران پیری به خدمت پیامبر اسلام (ص) می‌رسد و در حضور پیامبر ایمان می‌آورد.

راز قبرستان خالد نبی

کمی دورتر از زیارتگاه خالد نبی، روی یکی دیگر از تپه‌های این منطقه، تندیس‌های سنگی متعددی در کنار یکدیگر و به‌ طور پراکنده، مانند یک گورستان، از زمین قد برافراشته‌اند. بر اساس مستندات و شواهد، قدمت این گورستان تاریخی به هزاران سال پیش مربوط می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد که تعداد این سنگ‌ها در ابتدا حدود ۶۰۰ عدد بوده است. برای شناخت بیشتر دیدنی‌های گلستان می‌توانید مطلب دریاچه بنفش در قلب گلستان را نیز مطالعه کنید. با مطالعاتی که در این منطقه صورت گرفته، نظریه‌های متفاوتی برای شکل خاص این سنگ‌ها مطرح است. برخی بر این باورند که تندیس‌های بزرگ نشانگر مردانی هستند که کلاه بر سر و شال بر کمر دارند و همچنین تندیس‌های کوچک به‌شکل زنان هستند. عده‌ای نیز برخی از این سنگ‌ها را به صلیب تشبیه کرده‌اند. در هر حال مسلم است که این تندیس‌های سنگی حکم سنگ‌ مزار را برای ساکنان این منطقه داشته‌اند. زیارتگاه خالد نبی

بهترین زمان سفر به گورستان هزار ساله گلستان

زیارتگاه خالد نبی به ‌دلیل دوری راه و فقدان وسیله نقلیه، کمبود تسهیلات رفاهی در محل و گرمای شدید تابستان و سرمای زمستان مناسب نیست. بنابراین بهترین زمان برای انجام فرایض دینی و زیارت و سیاحت در این منطقه، ماه‌های فروردین و اردیبهشت در فصل بهار است. قبرستان خالد نبی گلستان پیشنهاد مطالعه: برای خواندن بیشتر مطالب گردشگری مطلب آبشار لوه، رازی نهفته در قلب گلستان را به شما پیشنهاد می‌کنیم.  

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۶ اسفند ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۵ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۱۷ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۰۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۰ ب٫ظ

  5. حاجی

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۳۱ ب٫ظ

    عالی بود

    پاسخ

  6. ناشناس

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۱۸ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۱۹ ب٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۴ ب٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۵ ب٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۳۴ ق٫ظ

    جالب بود 👍👍👍

    پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…