هشدار؛ کلاهبرداری اینترنتی به بهانه روز پدر

۱۰
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
با توجه به فرا رسیدن روز پدر و افزایش خرید اینترنتی، پلیس فتا درباره مجرمان سایبری که با سوءاستفاده از اعتماد هموطنان اقدام به سرقت اطلاعات بانکی کاربران می‌کنند هشدار داد.
کلاهبرداری به بهانه روز پدر

کلاهبرداری عبارت است از بردن مال دیگری از طریق توسل به وسایل یا عملیات متقلبانه و یا تسلط بر مال دیگری از طریق حیله و تقلب. تفاوت جرم کلاهبرداری و مهم‌ترین رکن آن در مقایسه با سایر جرایم این است که در جرم کلاهبرداری فرد در نتیجه خدعه و نیرنگ  کلاهبردار و با اراده و اختیار خود اموالش را به کلاهبردار تحویل می‌دهد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع کلاهبرداری به بهانه روز پدر می‌پردازیم.

یکی از ارکان تشکیل دهنده و مشخصه جرم کلاهبرداری به کار بردن حیله و تقلب است. این مورد یکی از تفاوت‌های مهم آن از سایر جرایم علیه اموال است. به کار برن حیله و تقلب باید مقدم  بر تحصیل مال باشد.

بنابراین، در این جرم کلاهبردار با توسل به مانور متقلبانه و صحنه سازی موجبات اغفال و فریب طرف مقابل می‌شود. به واسطه فریب، مالک با اختیار و اراده خود اموالش را در اختیار کلاهبردار قرار می‌دهد. در قانون مجازات اسلامی از جرم کلاهبرداری تعریفی نشده و فقط به ذکر مصادیقی از این جرم اکتفا نموده است.

کلاهبرداری در روز پدر

پلیس فتا تهران بزرگ، اعلام کرد: « با توجه به روز پدر و همچنین گسترش ویروس کرونا، اغلب هم‌وطنان برای خرید هدایای خود، از طریق فضای مجازی اقدام می‌کنند.

متأسفانه مجرمان سایبری با سوءاستفاده از اعتماد هموطنان، اقدام به سرقت اطلاعات بانکی کاربران و برداشت غیرمجاز از حساب‌های بانکی آنان می‌کنند. طراحی صفحات فیشینگ، ارائه کالا‌های تقلبی، عدم ارسال کالا، دریافت وجوهی بیشتر از قیمت واقعی کالا و غیره از مهم‌ترین شگرد‌های کلاهبرداری در این ایام است. بنابراین خرید کردن از سایت‌های معتبر و دارای نماد اعتماد الکترونیکی را فراموش نکنید. همچنین در صورت نیاز با افراد مطلع مشورت و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.»

مجازات جرم کلاهبرداری

مطابق ماده ۱ قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء اختلاس مجازات کلاهبرداری ساده حبس از ۱تا۷سال و پرداخت جزای نقدی به میزان مالی که کلاهبردار اخذ کرده است.

کلاهبرداری در روز پدر

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی بیشتر مطلب، چگونه فریب دزدان کارت‌های بانکی را نخوریم؟ را مطالعه کنید.

۱۰ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۲۹ ق٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۱۱ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۵۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۰۵ ب٫ظ

  5. mohemmdreza

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۵ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۱۵ ق٫ظ

  8. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۴ ق٫ظ

  9. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

  10. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۵۹ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …