راه های درمان بوی بد دهان

۰
2
زمان مطالعه: 4 دقیقه
خوشبوکننده‌های دهان بوی بد دهان را موقت از بین می‌برند. برای درمان بوی بد دهان باید علت آن را پیدا کنید.
بوی بد دهان

بوی بد دهان یا تنفس بدبو مشکلی است که اگر کسی با آن دست‌به‌گریبان باشد، حضور در اجتماع برای او سخت می‌شود و از رویارویی با دیگران خجالت می‌کشد. حتی در بسیاری از موارد بوی بد دهان اضطراب‌آور است.اکثر محصولاتی که برای رفع بوی بد مصرف می‌شوند، تأثیر موقتی دارند و مشکل بوی بد دهان را  در کوتاه‌مدت برطرف می‌کنند. در واقع هیچ‌کدام‌ درمان قطعی نیستند و باید علت و منشأ مشکل را از بین ببرند.

منشأ بوی بد دهان

بوی بد دهان معمولا از محیط دهان‌تان سرچشمه می‌گیرد و ممکن است علل گوناگونی داشته باشد.

غذا: وجود ذرات غذا در محیط دهان و لزوم تجزیه‌ی آن‌ها، باکتری‌های دهان را افزایش می‌دهد و باعث بوی بد دهان می‌شود. خوردن مواد غذایی خاص مثل سیر، پیاز، ادویه‌جات و ترشی‌جات هم به بوی بد دهان دامن می‌زنند. این مواد غذایی بعد از هضم وارد جریان خون می‌شوند و از طریق ریه‌ها تنفس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

دخانیات: سیگار کشیدن بوی ناخوشایندی برای دهان ایجاد می‌کند. معمولا نفس افراد سیگاری بوی بدی می‌دهد که موجب آزار دیگران می‌شود. سیگاری‌ها معمولا دچار بیماری لثه هم می‌شوند که خود منشأ بوی بد دهان است.
مسواک زدن

بهداشت نامناسب دهان و دندان: ذرات غذای به‌جامانده در دهانتان بوی بدی ایجاد می‌کنند. از طرفی معمولا جرم بی‌رنگ و چسبناکی (پلاک) که روی دندان‌ها تشکیل می‌شود، در صورت مسواک نزدن مرتب به‌مرور میان دندان‌ها و لثه انباشته می‌شود. از طرفی زبان شما هم محل تجمع باکتری‌هایی خواهد شد که بوی بدی ایجاد می‌کنند.

خشکی دهان: بزاق دهان ذراتی را که منشأ بوی بد هستند از بین می‌برد و به تمیزی محیط دهان کمک می‌کند. بیماری خشکی دهان یا زروستومیا، تولید بزاق دهان را کم می‌کند و باعث بوی بد آن می‌شود. البته خشکی دهان در طول شب و زمان خواب طبیعی است و تنفس صبحگاهی بوی بدی می‌دهد که با شستن دهان برطرف می‌شود. این مسئله درباره‌ی افرادی که با دهان باز می‌خوابند شدت بیشتری دارد.

داروها: بعضی از داروها چون باعث خشکی دهان می‌شوند، غیرمستقیم در ایجاد بوی بد دهان دخیل هستند. بعضی‌ها هم در بدن فعل و انفعالات شیمیایی دارند که تأثیر آن در تنفس فرد به‌صورت بوی بد بروز می‌کند.

عفونت‌های دهانی: بوی بد دهان ممکن است از زخم‌های دهانی بعد از جراحی‌های لثه یا کشیدن دندان ناشی شود. یا ممکن است از پوسیدگی‌های دندانی نشئت بگیرد یا با زخم‌ها و عفونت‌های دهان و لثه مرتبط باشد.

مشکلات دهان، حلق و بینی: بوی بد دهان ممکن است در اثر ایجاد توده‌های سنگ‌مانند کوچک ایجاد شود که محل تجمع باکتری هستند و در منافذ لوزه‌ها تشکیل می‌شوند. عفونت یا التهابات مزمن در بینی، سینوس‌ها و گلو که موجب ترشحات پشت حلق می‌شود هم یکی از عوامل بوی بد دهان است.
بهداشت دندان

درمان بوی بد دهان

برای رفع بوی بد دهان و کمک به جلوگیری از ایجاد حفره‌های دهانی که غذا در آن‌ها می‌ماند یا پایین آمدن احتمال بروز بیماری‌های لثه، بهترین راه این است که بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید. با توجه به علت بروز مشکل، راه‌های درمان متفاوتی برای رفع بوی بد دهان وجود دارد. اگر دندانپزشک احتمال بدهد منشأ بوی بد دهان شما مربوط به یک عارضه‌ی دیگر یا پیش‌زمینه‌ی یک بیماری است، حتما شما را به پزشک دیگری معرفی خواهد کرد.

دهان‌شویه‌ها و خمیردندان‌ها: در صورتی‌که دلیل بوی بد دهان‌تان تجمع باکتری و وجود پلاک‌های دندانی باشد، دنداپزشک‌ حتما یک دهان‌شویه‌ی مناسب برای از بین بردن باکتری‌ها به شما معرفی خواهد کرد.

سبک زندگی و راه‌حل‌های خانگی

برای کاهش یا جلوگیری از بوی بد دهان این موارد را رعایت کنید:

مسواک زدن بعد از هر وعده‌ی غذایی: حتما بعد از تمام وعده‌های غذایی مسواک بزنید. حتی می‌توانید یک مسواک برای محل کارتان تهیه کنید تا بتوانید در وعده‌ی بین روز هم حتما دهان‌تان را مسواک بزنید. حداقل یک‌بار در روز از نخ دندان استفاده کنید. چراکه نخ دندان باعث می‌شود ذرات غذا و پلاک‌های به جا مانده‌‌ی لابه‌لای دندان‌ها از بین بروند و بوی بد دهان کمتر شود.

زبانتان را هم مسواک بزنید: زبان شما محل تجمع باکتری‌ها است؛ بنابراین مسواک زدن زبان می‌تواند بوی بد دهان را کم کند. افرادی که به اصطلاح  زبانشان بار دارد، مثل سیگاری‌ها یا کسانی که دچار بیماری خشکی دهان هستند، تجمع باکتری‌ها در زبان‌شان شدیدتر است و باید از اسکراپر (لایه‌بردار) زبان برای تمیز کردن زبان‌شان استفاده کنند.

جلوگیری از خشکی دهان: برای آنکه دهان به اندازه‌ی کافی مرطوب باشد از سیگار کشیدن اجتناب کنید. آب زیاد بنوشید. برای تحریک ترشح بزاق، آدامس بدون قند بجوید یا آبنبات‌های رژیمی بمکید.

رژیم غذایی: مواد غذایی مصرفی شما در ایجاد بوی دهان مؤثر هستند. پس اگر می‌خواهید دهانتان بوی بدی ندهد، سیر و پیاز نخورید. حواستان باشد خوردن زیاد خوراکی‌های شیرین هم می‌تواند با بوی بد دهان مرتبط باشد.

مرتب مسواک خود را عوض کنید: وقتی مسواکتان تغییر حالت داد یا ساییده شد، آن را دور بیندازید. تقریبا هر سه یا چهارماه یک‌بار مسواک جدیدی بگیرید که موهایی با زبری ملایم دارد.

منبع: چطور

برای خواندن مطالب بیشتر درباره‌ی سلامت از مجله دلتا بازدید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…