موزه فراموشی، خانه‌ای از دل یک کتاب

۷
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
موزه معصومیت در استانبول اولین موزه‌‌ دنیا است که بر اساس یک رمان ساخته شده است، رمانی با همین عنوان که نویسنده‌اش، اورهان پاموک برنده جایزه نوبل ادبیات شده است.
موزه فراموشی، خانه‌ای از دل یک کتاب

ایده موزه فراموشی استانبول، سال‌ها قبل در دوران نوجوانی اورهان پاموک، نویسنده معروف ترک تبار، به ذهن وی رسیده است. وی شرح مبسوط آن را در دیباچه کتاب خود آورده است. اگر کنجکاو شده‌اید درباره این بنا بیشتر بدانید با مجله دلتا همراه شوید.

ساختار موزه فراموشی

این نویسنده تمام اشیا، مناظر و عکس‌هایی را که در کتاب معروفش، موزه فراموشی، به آن‌ها اشاره شده، در این بنا به نمایش گذاشته است. برای کسانی که کتاب موزه فراموشی را خوانده‌اند، تجربه شگفت‌انگیزی است؛ تجربه‌ای شبیه داستان آلیس در سرزمین عجایب که در آن می‌توانیم استانبول سه دهه‌ پنجاه، شصت و هفتاد را به خوبی مشاهده کنیم.

ساختمان موزه، خانه‌ای قدیمی و سه طبقه‌ است که در سال ۱۸۹۷ ساخته شده است. پاموک برای تبدیل این بنا به موزه، از معماری آلمانی و افراد متخصص دیگر مشاوره گرفت و درهای این موزه را، با چیدمانی شگفت‌آور، درسال ۲۰۱۲ به روی علاقه‌مندان گشود.

موزه شامل ۸۳ بخش است که مطابق با ۸۳ فصل کتاب طراحی شده‌اند. هر بخش تصویری از استانبول می‌دهد و حال‌وهوای زمان معینی از داستان کتاب را تداعی می‌کند. بنا شامل دو طبقه است که هر طبقه به‌گونه‌ای طراحی شده‌ که بیننده از هر نقطه بتواند به تمام زوایای آن طبقه تسلط داشته باشد.

موزه فراموشی، خانه‌ای از دل یک کتاب

اشیاء این موزه شگفت‌انگیز

موزه فراموشی پر از چیزهایی است که مرزهای خیال و واقعیت را بر هم می‌زند. این اشیا سندهای آشکاری‌اند برای اثبات تعلق‌ خاطر یک عاشق به معشوقه خود و شاید آرامگاهی برای عشق از دست رفته‌ او.
روی یکی از دیوارهای موزه، ۴۲۱۳ ته سیگار چسبانده شده که زیر هر کدام قصه‌ای، ماجرایی یا تاریخی نوشته شده است. این دیوار انگار یک جور تقویم است. این ته سیگارها نشانه خاطرات شخصیت‌های این کتاب‌ هستند.

تصاویری از خیابان استقلال استانبول، سینماهای مشهور آن سال‌ها، عکس‌های قدیمی‌ که پاموک در سال‌های نوجوانی خود از خیابان‌های نزدیک به محل فعلی موزه فراموشی گرفته است و خیلی جزئیات دیگر در این موزه به نمایش گذاشته شده است که برگرفته از کتاب‌ هستند و این موزه را برای ما به جهان عینی داستان تبدیل می‌کنند.

موزه فراموشی، خانه‌ای از دل یک کتاب
پیشنهاد مطالعه: برای مطالعه بیشتر مطالب گردشگری مطلب ییلاق‌های اطراف تهران، گنجینه‌های پنهان را بخوانید.

۷ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۳ اسفند ۱۴۰۰ در ۳:۱۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۲۳ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۹ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۵۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۲:۳۳ ق٫ظ

    عالی

    پاسخ

  5. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۳۷ ق٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۲:۳۲ ق٫ظ

    بسیارعالی

    پاسخ

  7. حسین

    ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۰:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…