۸ ماده‌ غذایی عالی برای مبارزه با مشکلات گوارشی

۶
1
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دستگاه گوارش نقشی حیاتی در سلامتی بدن دارد و مسئول جذب مواد مغذی و از بین بردن مواد اضافی است. اگر می‌خواهید هضم بهتر و سریع‌تری داشته باشید، این مطلب را از دست ندهید.
ماده‌ غذایی برای بهبود هضم

بسیاری از افراد به دلایل مختلف از مشکلات گوارشی مثل نفخ، گاز، درد شکمی، اسهال و یبوست رنج می‌برند. بعضی از بیماری‌ها مثل سندرم روده‌ تحریک‌پذیر (IBS)، بیماری کرون، سوزش سرمعده وغیره می‌توانند شما را در معرض مشکلات شدید گوارشی قرار دهند. امروز در مجله دلتا تصمیم داریم شما را با ۸ ماده‌ غذایی برای بهبود هضم آشنا کنیم. تا پایان مطلب با ما همراه باشید.

هشت ماده‌ غذایی برای بهبود هضم

ماست

ماست حاوی باکتری‌هایی به نام پروبیوتیک است. این باکتری‌های خوب در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند و می‌توانند به بهبود هضم کمک کنند و روده‌ را سالم نگه‌دارند. پروبیوتیک‌ها می‌توانند به بهبود مشکلات گوارشی مثل نفخ، یبوست و اسهال کمک کنند. نشان داده‌شده که این باکتری‌ها هضم لاکتوز یا قند شیر را بهبود می‌بخشند.

ماست مناسب بهبود گوارش

سیب

پکتین موجود در سیب می‌تواند در افزایش حجم مدفوع، همچنین درمان یبوست و اسهال اثرگذار باشد. سیب غنی از فیبر محلول به نام «پکتین» است. پکتین توسط باکتری‌های موجود در روده‌ی بزرگ تجزیه‌ می‌شود. این فیبر محلول حجم مدفوع را افزایش می‌دهد و به همین دلیل، معمولا آن را برای برطرف کردن یبوست و اسهال مصرف می‌کنند.

گیاه رازیانه

رازیانه یک گیاه مفید برای هضم بهتر محسوب می‌شود. می‌توانید برای طعم دار کردن غذا به آن رازیانه اضافه کنید. فیبر موجود در رازیانه به جلوگیری از یبوست کمک می‌کند.

ماده کفیر

کفیر یک محصول لبنی است که به هضم بهتر و سریع‌تر کمک می‌کند. کفیر مانند پروبیوتیک‌های موجود در ماست بعضی عارضه‌های جانبی مرتبط با ناتوانی در تحمل لاکتوز مثل نفخ و گاز را کاهش می‌دهد.

کفیر مناسب بهبود هضم

دانه‌ چیا

دانه‌ چیا منبع عالی فیبر به شمار می‌رود. با خوردن دانه‌ چیا یک ترکیب ژلاتین‌ مانند در معده شکل می‌گیرد. این ترکیب مثل پروبیوتیک عمل کرده و به رشد باکتری‌های مفید در روده و در نتیجه بهبود هضم کمک می‌کند.

دانه چیا

لبو

لبو منبع خوبی از فیبر به شمار می‌رود. یک فنجان (۱۳۶ گرم) لبو حاوی ۳٫۴ گرم فیبر است. فیبر به هضم کمک کرده و باکتری‌های مفید را تغذیه می‌کند. همچنین حجم مدفوع را افزایش می‌دهد.

معجزه زنجبیل

زنجبیل گیاهی با طعم تند است که خواص حیرت‌آوری برای سلامتی بدن دارد. این گیاه به هضم بهتر و جلوگیری از حالت تهوع کمک می‌کند.

نعناع

روغن نعناع از روغن‌های اسانسی موجود در برگ‌های نعناع به دست می‌آید و نشان داده‌شده که مشکلات گوارشی را بهبود می‌بخشد.

ماده‌ غذایی های برای بهبود هضم

برخی از ماده‌ غذایی مضر برای هضم

  • شیرین‌کننده‌های مصنوعی مثل الکل قند
  • نوشیدنی‌های گازدار مثل نوشیدنی‌های شیرین شده با قند
  • کربوهیدرات تصفیه‌شده مثل نان سفید
  • الکل
  • شکلات شیری یا سفید
  • مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع‌شده مثل پنیر و خامه
  • قهوه و سایر نوشیدنی‌های حاوی کافئین
  • غذاهای تند، مثل بعضی انواع کاری‌ها
  • غذاهای چرب مثل سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا پیتزا

مضر برای هضم

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب برای درمان فوری اسهال چه بخوریم؟ را بخوانید.

۶ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ فروردین ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۷ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۵۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۶ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۰۵ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۲۹ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دمنوش گیاهی سریع‌ترین راه برای لاغری شکم و پهلو

نوشیدن یک فنجان دمنوش و چای گیاهی در روز به شما کمک خواهد کرد تا وزن خود را به میزان دلخواهتون پایین بیاورید. دمنوش‌های گیاهی علاوه بر سم‌زدایی و فوایدی که برای بدن دارند، سریع‌ترین روش لاغری و چربی‌سوزی هم هستند و شما در مدت زمان کم، صاحب تناسب اندام شگفت‌انگیزی خواهید شد. برای شرکت در چالش ۷ کیلو لاغری در یک ماه، همین الان مشاوره رایگان بگیرین.

بیشتر ببینید در سلامتی

همچنین بخوانید

گرفتگی عضلات نشانه کمبود این ویتامین است!

گرفتگی عضلات که معمولا به‌صورت ناگهانی هم اتفاق می‌افتد یکی از دردناک‌ترین اتفاقاتی است که…