این موجود هرگز پیر نمی‌شود!

۸
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
دانشمندان دانشگاه ناتینگهام مدعی شدند که کرمی به نام پلاناریا می‌تواند همیشه خود را جوان نگه‌دارد و در نتیجه نامیرا و جاودانه است.
کرم پلاناریا

دانشمندان پس از سال‌ها تحقیق اثبات کردند که کرم پلاناریا می‌تواند خود را بازسازی کند و همیشه جوان بماند. طبق گفته آن‌ها این کرم خاص می‌تواند سلول‌های خود را بازسازی و جوانسازی کند و از پیرشدن خود جلوگیری کند. در واقع چیزی که توجه دانشمندان را به خود جلب کرد این بود که این کرم می‌تواند همیشه جوان بماند و هیچ وقت به مرحله پیری نرسد. در ادامه با مجله دلتا همراه باشید.

راز جوانی ابدی کرم پلاناریا

تقریبا تمام موجودات روی زمین به مرور قابلیت بازسازی و جوانسازی را از دست می‌دهند، در نتیجه کم کم پیر می‌شوند و در نهایت می‌میرند. اما کرم پلاناریا که گونه‌ای از فلت ورم (Flatworm) یا کرم‌های پهن به حساب می‌آید در این مورد بسیار استثنا است و قابلیت‌های خارق‌العاده‌ای دارد. این کرم نه تنها می‌تواند سلول‌های قدیمی و مرده‌اش را بازسازی و احیا کند بلکه حتی وقتی از وسط دو نیم می‌شود هم می‌تواند مغز، اندام‌های داخلی و دم جدیدی به وجود بیاورد و به دو موجود مستقل و جداگانه تبدیل شود.

وقتی این کرم را به دو نیم تقسیم می‌کنید

وقتی یک کرم پلاناریا را به دو نیم تقسیم می‌کنید هر قسمت تبدیل به کرمی جدید می‌شود و اگر همین نصفه را دوباره نصف کنید هرکدام از نصفه‌ها تبدیل به کرمی مستقل می‌شوند. بنابراین می‌توان این کار را چندین بار انجام داد و از یک کرم چندین کرم جدید به‌دست آورد.

سرپرست تیم تحقیق می‌گوید: ما دو گونه کرم پلاناریا را مورد بررسی قرار دادیم، کرمی که از طریق تولیدمثل تکثیر می‌شود و کرمی که از راه غیرجنسی و از طریق تقسیم شدن تکثیر می‌شود. هر دو می‌توانند ماهیچه‌ها، پوست، اندام‌های داخلی و حتی کل یک مغز را بازسازی کنند و این کار را بارها و بارها انجام دهند.

کرم پلاناریا

معمولا وقتی سلول‌های بنیادی تقسیم می‌شوند (برای درمان زخم یا در دوره رشد) علائم و نشانه‌هایی از گذر عمر را نشان می‌دهند. این امر به این معنا است که سلول‌های بنیادی دیگر قادر به تقسیم شدن نیستند و کمتر می‌توانند جایگزین سلول‌های بدن ما شوند. پیری پوست بارزترین نشانه این موضوع است که می‌توانید آن را به وضوح مشاهده کنید. اما سلول‌های بنیادی کرم پلاناریا می‌توانند از فرآیند پیری جلوگیری کنند.

راز جوان ماندن این موجود در DNA نهفته است

هر بار که سلولی تقسیم می‌شود تلومر (telomere) یا پایانه فیزیکی کروموزوم‌های خطی DNA او کوتاه‌تر می‌شود. سلول‌های بدن ما برای رشد و عملکرد صحیح باید مدام تقسیم شوند و جایگزین سلول‌هایی شوند که از بین رفته یا آسیب دیده‌اند. در طول فرآیند تقسیم تمام اطلاعات ژنتیکی داخل سلول‌ها به نسل بعد منتقل می‌شود. همان طور که ممکن است بدانید اطلاعات ژنتیکی روی رشته‌های در هم تنیده DNA به نام کروموزوم قرار دارند. انتهای کروموزوم پوشش محافظی به نام تلومر وجود دارد که از برخورد و اتصال به سایر کروموزوم‌ها جلوگیری می‌کند. هربار که سلول تقسیم می‌شود تلومر کوتاه‌تر می‌شود و هنگامی که اندازه آن بیش از حد کوتاه شد سلول دیگر قادر به تکثیر و بازسازی نخواهد بود. در نتیجه سلول‌ها از بین می‌روند و موجود به تدریج پیر می‌شود. اما دانشمندان پیش‌بینی می‌کنند که کرم پلاناریا می‌تواند همیشه انتهای کروموزوم‌های خود را حفظ کند و از کوتاه شدن آن جلوگیری کند؛ در نتیجه از لحاظ تئوری این کرم نامیرا و جاودانه است.

موجودی که همیشه جوان می ماند

پیشنهاد مطالعه: مطلب قوانین عجیب دنیا که با رعایت نکردنش جریمه می‌شوید را بخوانید.

۸ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ در ۲:۳۵ ق٫ظ

    سلام عالی بود واقعا متحیر شدم ..از زحماتتون صمیمانه تشکر میکنم …درپناه خدا باشید

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۱۲ ق٫ظ

      ممنون از لطف و همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۱۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۰۵ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۵۶ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۲۱ ب٫ظ

  6. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۱۰ ب٫ظ

  7. ناشناس

    ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۰۳ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در دانستنی ها

همچنین بخوانید

چگونه سرعت اینترنت گوشی اندروید خود را افزایش دهیم؟

سرعت اینترنت گوشی دغدغه بسیاری از افراد است و به دنبال راهکارهای مختلفی برای افزایش آن هست…