رابطه نامشروع تلفنی مجازاتی سنگین دارد

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
یکی از جرایم مهم، جرم رابطه نامشروع تلفنی است. یعنی ارتباط غیر شرعی و از طریق تلفن میان زن و مردی که رابطه زوجیت میان آن‌ها وجود ندارد.
مجازات رابطه نامشروع تلفنی

با توجه به اینکه جرم رابطه نامشروع تلفنی در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی نشده است، سوالی که به ذهن خطور می‌کند آن است که این جرم مشمول کدام ماده قانونی بوده و مجازات جرم رابطه نامشروع تلفنی چیست؟ در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات رابطه نامشروع تلفنی می‌پردازیم.

جرم رابطه نامشروع تلفنی

ماده ۶۳۷ قانون مجازات اسلامی مورد توجه قانون‌گذار ایران قرار گرفته است. به موجب این ماده: « هرگاه زن و مردی که بین آن‌ها علقه زوجیت (ازدواج) نباشد، مرتکب روابط نامشروع یا عمل منافی عفت غیر از زنا از قبیل تقبیل (بوسیدن) یا مضاجعه (همبستر شدن) شوند، به شلاق تا نود و نه ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با اجبار و اکراه باشد، فقط اکراه‌کننده تعزیر می‌شود.»

بر اساس این ماده، هر نوع رابطه جسمی و جنسی کمتر از زنا و حتی لفظی خارج از چهارچوب مقررات شرعی، تحت عنوان رابطه نامشروع، جرم بوده و قابل مجازات است.

مجازات رابطه نامشروع

مجازات رابطه نامشروع تلفنی

همان‌طور که گفته شد مجازات این جرم که یکی از اقسام جرم رابطه نامشروع بوده، تا نود و نه ضربه شلاق است. اگر به مطالب مرتبط با رابطه نامشروع علاقه دارید مطلب چه کسی می‌تواند از جرم رابطه نامشروع شکایت کند؟ را مطالعه کنید.

در رابطه با این مجازات، نکات زیر باید مورد توجه قرار گیرد:

  • قانون‌گذار در این ماده، حداکثر مجازات را بیان کرده است. به این معنا که قاضی رسیدگی کننده به پرونده می‌تواند مجازات مرتکبین این جرم را از یک تا ۹۹ضربه شلاق تعیین نماید.
  • این مجازات از نوع مجازات تعزیری است. به این معنا که برخلاف حدود، مقدار و نحوه اجرای آن در شرع اسلام مشخص نگردیده و قانون‌گذار در مورد آن تصمیم‌گیری می‌کند.
  • بر اساس درجه‌بندی مجازات‌های تعزیری در قانون مجازات اسلامی، مجازات در نظر گرفته شده، مجازات تعزیری درجه ۶ است.
  • مجازات این جرم مطابق ماده ۳۷قانون مجازات اسلامی تا حداکثر ده ضربه شلاق قابل تخفیف یا قابل تبدیل به جزای نقدی از ۲میلیون تا ۸میلیون تومان است.
  • این جرم از جرایم غیر قابل گذشت است. بنابراین، چنانچه شاکی گذشت نماید، رسیدگی به جرم متوقف نمی‌شود.
  • مطابق ماده ۱۱۵قانون مجازات اسلامی، در صورتی که فرد مرتکب به جرم رابطه نامشروع تلفنی توبه کند باعث ساقط شدن وی از مجازات می‌شود. مشروط بر اینکه ندامت مرتکب برای قاضی پرونده اثبات شود.

رابطه نامشروع تلفنی

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب حضانت فرزند حاصل از رابطه نامشروع با کیست؟را مطالعه کنید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۲ اسفند ۱۴۰۰ در ۴:۴۱ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۰۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۴۸ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۲۷ ب٫ظ

  5. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۴۴ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …