کارهایی که اگر در اینستاگرام انجام دهید، مجازات می‌شوید

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
در دهه گذشته پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی بسیار گسترش یافته‌اند. همین امر باعث شده بیشتر مردم در پیام‌رسان‌های مختلف، مرتکب کارهایی شوند، بدون آن‌که بدانند این عمل جرم است و مجازات دارد.
جرایم اینستاگرامی کارهایی که اگر در اینستاگرام انجام دهید، مجازات می‌شوید

امروزه استفاده از فضای مجازی به خصوص اینستاگرام جزو جدایی‌ناپذیر زندگی مردم شده است. به همین ترتیب جرایم اینستاگرام و مشکلات مربوط به آن نیز بخشی از زندگی ما شده است. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات جرایم اینستاگرامی می‌پردازیم.

چه مواردی می‌تواند در اینستاگرام جرم تلقی شود؟

درج هرگونه مطلب به هر صورت اعم از متن یا لفظ در اینستاگرام درصورتی‌که توهین، نشر اکاذیب، قذف یا تشویش اذهان عمومی و غیره محسوب شود با توجه به اعلام جرم نمودن دادستان، باعث مجازات تعزیری فرد می‌شود.

آیا جرم قذف در جرایم اینستاگرامی قابل اثبات است؟

یکی از جرایمی که در فضای رایانه‌ای و مخابراتی قابل پیگیری و شکایت است جرم قذف است. شایان ذکر است چنانچه این الفاظ در فضای مجازی نوشته شود یا به‌صورت، صوت ارسال گردد مشمول مقررات قذف و اجرای حد خواهد شد. این درحالی‌ است که اثبات جرم قذف در فضای مجازی امری بسیار دشوار و سخت است.

جرم تشویش اذهان عمومی در اینستاگرام

این جرم زمانی است که فردی در فضای اینستاگرام در صفحه عمومی خود اقدام به انتشار مطلبی کند که موجب تشویش اذهان عمومی نسبت به مسائل جامعه شود. بهترین راه این است که با شکایت کردن، جرم  را اعلام کنیم. سپس با ارائه ادله و مدارک، نسبت به محکومیت وی اقدام شود.

کلاهبرداری در اینستاگرام

در ماده ۷۴۵ قانون مجازات اسلامی ذکر شده است، هرکس به‌طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه وجه، مال، منفعت، خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، علاوه بر رد مال به حبس یا جزای نقدی مندرج در قانون محکوم می‌شود.

جرایم اینستاگرامی

تحریک، ترغیب، تهدید در اینستاگرام

با توجه به ماده ۷۴۳ از قانون مجازات، چنانچه فرد از طریق سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی اقدام به ترغیب، تطمیع، تهدید افراد به ارتکاب جرایم اعم از افشای تصویر مستهجن، توهین، خودکشی یا موارد شایع دیگر نماید به مجازات مقرر در قانون محکوم می‌شود.

افشای اسرار شخصی در اینستاگرام

این جرم زمانی اتفاق می‌افتد که فرد در چت خصوصی اینستاگرام (دایرکت) شخصی با دیگری به صحبت بپردازد. پس از مدتی با ایجاد عواطف و احساسات از طرف مقابل درخواست‌های غیرمعمول داشته باشد. پس از رسیدن به این هدف اقدام به افشای تصاویر خصوصی نماید یا با تهدید به افشای آن مطالبات دیگری داشته باشد، قابل شکایت در دادسرای ناحیه ۳۱ جرایم رایانه‌ای است.

جرایم رایانه ای

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب در چه شرایطی زنان مجازات نمی‌شوند؟ را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۱۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۱:۰۵ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۲۳ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۲۶ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …