پارک جمشیدیه تهران، حیاط خلوت روزهای تعطیل

۵
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
«پارک جمشیدیه تهران» که با نام «پارک سنگی جمشیدیه» هم بین اهالی شناخته می‌شود یکی از بوستان‌های منطقه 1 شهرداری تهران است.
بوستان جمشیدیه

بوستان جمشیدیه در تهران یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری این شهر است. از اندازه این پارک اگر بخواهیم بگوییم، اگر ۱۰ زمین فوتبال را کنار هم بگذارید، تقریبا اندازه همین پارک می‌شود، چیزی حدود ۱۰ هکتار. با مجله دلتا همراه باشید.

تاریخچه بوستان جمشیدیه در تهران

این پارک در بخشی از زمین‌های «دولو» قرار گرفته که روزگاری متعلق به خاندان دولو قاجار (خاندان دولو از آن خانواده‌های قاجاری بودند که به قول معروف، پول پارو می‌کردند) بوده است. در اصل بوستان جمشیدیه متعلق به یکی از نوادگان این خاندان یعنی «جمشید دولو قاجار» بوده که طایفه‌ای مشهور بودند و زمین‌های زیادی به اسمشان بود.

در سند پارک، نام جمشید دولو قاجار به‌عنوان مالک آمده، کسی که ملک ۶۹ هزار مترمربعی خود را به شهبانو فرح پهلوی بخشید. آن اوایل قرار بود یک سرای سالمندان در پارک جمشیدیه تهران ساخته شود؛ اما این تصمیم هیچ‌وقت عملی نشد. در عوض، قرار شد در این زمین وسیع، پارکی عمومی به نفع مردم منطقه ساخته شود. حول‌وحوش سال ۱۳۵۶ بود که این منطقه، بَر و روی پارک به خودش گرفت و به یکی از جاذبه‌های گردشگری و جاهای دیدنی تهران تبدیل شد.

بوستان جمشیدیه تهران

بوستان جمشیدیه کجاست؟

پارک جمشیدیه تهران در شمال خیابان نیاوران قرار گرفته و از شرق به خیابان جمشیدیه، از غرب به جاده کلک‌چال، از شمال به کوه کلک‌چال و از جنوب به باغ دولو می‌رسد. این پارک به قدری بزرگ است که اگر بخواهید سر تا ته آن را پیاده‌روی کنید، به کوتاهی و راحتی یک پیاده‌روی روزانه نخواهد بود.

بوستان جمشیدیه از زمان ساخت تا به حالا دو بار بازسازی شده و طراحی اصلی آن را شخصی به‌نام «کامران دیبا» انجام داده است. کامران دیبا در دانشگاه هاروارد تحصیل کرده بود و نقاش، معمار نوگرا و شهرسازی صاحب سبک بود. این شخص غیر از طراحی پارک جمشیدیه که یکی از زیباترین پارک‌های تهران است، بناهای زیبا و ماندگار دیگری را نیز طراحی کرده که شامل موزه هنرهای معاصر تهران، فرهنگسرای دانشجو، فرهنگسرای نیاوران و پارک شفق هستند.

پارک جمشیدیه تهران

در پارک جمشیدیه چه کار کنیم؟

بوستان جمشیدیه به‌عنوان یکی از جاهای دیدنی تهران وسعت بسیار زیاد و امکانات مختلفی دارد، پس می‌توانید در بخش‌های مختلف این پارک تفریحات متفاوتی را تجربه کنید. ارتفاعات، رودخانه، آبشار و آب‌نماهای مختلف همگی جزو جاذبه‌ها و زیبایی‌های بوستان جمشیدیه هستند. شما می‌توانید در این پارک به تفریحاتی مثل پیک نیک، کوهنوردی، پیاده‌روی، عکاسی و غیره بپردازید.

پیشنهاد مطالعه: برای خواندن مطالب بیشتر از گردشگری یک گشت‌و‌گذار دلچسب زمستانی در تهران را بخوانید.

۵ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ در ۶:۰۹ ب٫ظ

    ازمطالب ارزنده شما سپاسگذارم

    پاسخ

    • مونا اصفهانی

      ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۰۲ ق٫ظ

      ممنون از همراهی شما دوست عزیز

      پاسخ

  2. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۵۸ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۳:۰۲ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۲:۴۱ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…