در چه شرایطی زنان مجازات نمی‌شوند؟

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
چنانچه زنی بواسطه ارتکاب جرم، مستوجب مجازات باشد، درصورتی‌که برخی شرایط مندرج در قانون را داشته باشد، اجرای مجازات در حق وی به تشخیص قاضی اجرای احکام، به تعویق می‌افتد.
مجازات نشدن زنان

به دلیل شرایط حساس خانم‌ها نسبت به آقایان و آسیب‌پذیری بیشتر این قشر حضور زنان در زندان منجر به آسیب‌­های دیگر در آینده می­‌شود. زیرا بیشتر این زنان در بیرون زندان دارای فرزندانی هستند و کسی برای مراقبت از آن‌ها وجود ندارد. در این مطلب از مجله دلتا به موضوع مجازات نشدن زنان می‌پردازیم.

امتیازات قانونی که مجازات زنان را به تعویق می‌اندازد

  • دوران بارداری: مطابق ماده ۴۳۷ قانون مجازات اسلامی، زن حامله، که محکوم به قصاص نفس( اعدام) است، نباید پیش از زایمان قصاص شود. اگر پس از وضع حمل نیز ترس تلف کودک باشد، تا زمانی‌که زندگی کودک محفوظ بماند، قصاص به تأخیر می‌افتد. همچنین مطابق ماده ۴۴۳ قانون مذکور، اگر زن حامله، محکوم به قصاص عضو باشد و در اجرای قصاص، پیش یا پس از زایمان، ترس تلف یا آسیب بر طفل باشد، قصاص تا زمانی‌که ترس مذکور بر طرف شود به تأخیر می‌افتد.
  •  پس از زایمان حداکثر تا شش ماه
  •  دوران شیردهی حداکثر تا رسیدن طفل به سن دو سالگی
  •  اجرای مجازات شلاق در ایام حیض یا استحاضه

اجرای مجازات از هر نوعی در موارد مذکور در بند‌های مذکور به تعویق می‌افتد. همچنین تنها مجازاتی که در ایام حیض یا استحاضه می‌تواند به تعویق افتد، شلاق اعم از حدی یا تعزیری است.

 مجازات زنان

از طرف دیگر حق حیات و سلامت مادر اولویت بر جنین وی دارد. لکن هرگاه جنینی که زندگی آن برای مادر خطر جانی دارد به منظور حفظ نفس مادر سِقط شود، دیه لازم نیست پرداخت شود. (تبصره ماده ۷۱۸ قانون مجازات اسلامی)

همچنین  هر کس بواسطه کتک یا آزار عمدی و آگاهانه زن حامله، موجب سِقط جنین وی شود، علاوه بر پرداخت دیه یا قصاص، حسب مورد به حبس از یک تا سه سال محکوم خواهد شد. همچنین سقط جنین زن بواسطه عملی غیر از ضرب، همچون طریق دارو نیز جرم است، ولو جنین ناشی از زنا باشد.

این در حالی است که حق حیات و سلامت زن به درجه‌ای از اهمیت است که چنانچه در اثر بی‌احتیاطی یا بی‌مبالاتی یا عدم رعایت نظامات دولتی یا عدم مهارت راننده (اعم از وسائط نقلیه زمینی یا آبی یا هوایی) یا متصدی وسیله موتوری، زن حامله دچار وضع حمل قبل از موعد طبیعی آن گردد، مرتکب به حبس از دو ماه تا شش ماه و پرداخت دیه در صورت مطالبه از ناحیه مصدوم محکوم خواهد شد.

شرایط مجازات کردن زنان

پیشنهاد مطالعه: برای آشنایی با نکات حقوقی مطلب مجازات پنهان کردن ازدواج قبلی چیست؟  را مطالعه کنید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۵۴ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۴۴ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۴۴ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۰۰ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در نکات حقوقی

همچنین بخوانید

چه زمانی داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است؟

یکی از سؤالاتی که از ما پرسیده می‌شود آن است که داشتن وکیل برای طلاق توافقی الزامی است یا …