عمارت مسعودیه تهران، نگینی قاجاری در قلب بهارستان

۲
0
زمان مطالعه: 3 دقیقه
حوالی میدان بهارستان و در خیابان اکباتان، عمارتی قاجاری به چشم می‌خورد که در لیست آثار ملی هم ثبت شده است.
عمارت مسعودیه تهران

عمارت مسعودیه که متشکل از چندین بنا و حیاط‌های مختلف است، در روزگار خودش شاهد رویدادهای تاریخی مهمی بوده و سرد و گرم بسیاری را چشیده است تا امروز به آرامی بین جاهای دیدنی تهران بنشیند. در بازدید از این عمارت زیبا باید سر به هوا باشید تا چیزی را از قلم نیاندازید. با مجله دلتا همراه باشید تا یک دور کوتاه در این عمارت مسعودیه تهران بزنیم.

در عمارت مسعودیه چه خبر است…

در میان شلوغی‌های محله بهارستان، به محض اینکه پایتان را داخل محوطه عمارت مسعودیه بگذارید، دیگر خبری از سروصدای بیرون نیست. سکوتی دلچسب در میان عمارتی زیبا از شما پذیرایی می‌کند.

به محض اینکه از محوطه ورودی عبور کنید ماجراجویی اصلی شروع می‌شود.

در هر حیاط یک حوض و بنایی با گچ‌بری‌ها و ستون‌های زیبا و پنجره‌های چوبی به چشم می‌خورد. بالای بعضی از سردرها، کتیبه‌های خطی می‌بینید که خواندن آن‌ها می‌تواند تجربه بازدید از این عمارت را برایتان شیرین‌تر کند. کاشی‌های پرنقش و نگار شاید تا ساعت‌ها نگذارنند دل از آن‌جا بکنید و کنگره‌های آبی‌رنگ بعضی از بناها ممکن است برایتان تداعی‌گر سریال معروف سمندون باشد.

عمارت مسعودیه تفرجگاه

تاریخچه عمارت مسعودیه

همان‌گونه که از نامش انتظار می‌رود، بانی این عمارت، مسعودمیرزا، از فرزندان ناصرالدین‌شاه بوده است که اغلب او را به ظل‌السلطان می‌شناسیم. این عمارت زیبا که متشکل از بخش‌های اندرونی و بیرونی است، در سال ۱۲۹۵ و به دست معمار چیره‌دستی به نام استاد شعبان معمارباشی طی ۵ سال ساخته شده است.

کاربری‌های عمارت مسعودیه

در دوره رضاشاه عمارت مسعودیه به اولین کتابخانه و موزه ملی تبدیل شد و در دوره پهلوی دوم مدتی به دانشکده افسری و بعد از آن به وزارت آموزش‌وپرورش واگذار شد. در آخر در سال ۱۳۷۷ ثبت ملی شد و به میراث فرهنگی برگشت.

آدرس و مسیر دسترسی

بهترین راه رسیدن به عمارت مسعودیه، متروی تهران است. نزدیک‌ترین ایستگاه مترو، ایستگاه ملت در خط ۲ است. با کمی پیاده‌روی به سمت بالا به خیابان اکباتان می‌رسید. چند قدمی که به سمت راست بروید، ورودی مجموعه را پیدا می‌کنید.

آدرس: ضلع جنوب غربی میدان بهارستان، خیابان اکباتان، عمارت مسعودیه

مسیر دسترسی

حوالی عمارت را هم ببینید

از خیابان ملت که وارد خیابان اکباتان می‌شوید، ساختمانی قدیمی در نبش خیابان ممکن است توجه‌تان را به خودش جلب کند. گفته می‌شود این ساختمان قدیمی متعلق به نمایندگی ماشین‌های فورد در تهران پیش از انقلاب بوده است که بعد از انقلاب متروکه می‌شود.

بعد از بازدید از عمارت مسعودیه اگر به سمت میدان بهارستان بروید، کوچه‌ای به نام «بَرسابه» خواهید دید. اینجا اولین کودکستان رسمی و مجوزدار تهران قرار داشته که توسط خانمی ارمنی به نام برسابه هوسپیان تاسیس شده بود اما امروز اثری از آن باقی نمانده است.

کمی جلوتر از کوچه و درست بر میدان، توپی نمادین به یاد واقعه به توپ بستن مجلس توسط محمدعلی‌شاه قرار گرفته است که دیدنش خالی از لطف نیست.

عمارت مسعودیه

پیشنهاد مطالعه: از شما دعوت می‌کنیم مطلب پارک جمشیدیه تهران، حیاط خلوت روزهای تعطیل را بخوانید.

۲ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ در ۸:۴۹ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۹:۴۲ ب٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در گردشگری

همچنین بخوانید

مقایسه قیمت خرید ویلا در مازندران و گیلان

دو استان گیلان و مازندران به دلیل موقعیت جغرافیایی و آب و هوای مطبوع خود، همیشه برای افراد…