طرز تهیه خورشت سیر قلیه گیلانی

۴
0
زمان مطالعه: 2 دقیقه
سیر قلیه یک غذای شمالی دوست‌داشتنی و خوشمزه است که طرفداران زیادی دارد. این غذا به خاطر وجود برگ سیر تازه در آن بسیار مقوی و خوشمزه است.
طرز تهیه خورشت سیر قلیه

سیر قلیه یکی از غذاهای بسیار قدیمی و نوستالژیک گیلانی است که اگر با سیر محلی تهیه شود بسیار خوش طعم‌ می‌شود. اگر طعم سیر را دوست دارید، به شدت عاشق سیر قلیه خواهید شد. این غذا به شدت مقوی و پر خاصیت است. از خواص سیر‌ می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و درمان سرماخوردگی، کاهش فشار خون، کمک به داشتن عمر طولانی، پیشگیری از آلزایمر اشاره کرد. سیر قیله را همراه با برنج ایرانی و ترشی میل کنید که آن را خوشمزه‌تر‌ می‌کند. با مجله دلتا همراه باشید تا طرز تهیه خورشت سیر قلیه را با هم یاد بگیریم.

مواد لازم برای طرز تهیه خورشت سیر قلیه

  • برگ سیر ۵۰۰ گرم
  • لپه ۱/۲ لیوان
  • سینه یا ران مرغ ۱ عدد
  • تخم‌مرغ ۲ عدد
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

خورشت سیر قلیه

طرز تهیه

مرحله اول

ابتدا سیر را پاک و برگ‌های آن را جدا و ریز خرد کنید و چندین بار بشویید تا تمیز شود. سپس آبکشی کنید. کمی که خشک شد داخل تابه با مقداری روغن برگ‌های سیر را سرخ کنید تا رنگ آن تغییر کند.

مرحله دوم

لپه را از چند ساعت قبل خیس و آن را جداگانه نیم‌پز کنید و کف رویش را بگیرید. این کار باعث‌ می‌شود بوی نامطبوع لپه از بین برود.

مرحله سوم

داخل ظرف مورد نظر کمی روغن بریزید تا داغ شود. سپس مرغ را افزوده و کمی سرخ‌ می‌کنیم تا تغییر رنگ دهد. برگ‌های سیر سرخ‌شده را همراه با نمک و فلفل و زردچوبه به آن اضافه کرده و هم بزنید در انتها ۲ لیوان آبجوش بریزید تا روی مرغ‌ها را بگیرد. اجازه دهید تا مرغ بپزد.

مرحله چهارم

بعد از گذشت ۱ ساعت از زمان پخت مرغ لپه‌های نیم‌پز‌شده را به مرغ اضافه‌ می‌کنیم و در قابلمه را بگذارید تا لپه‌ها با مرغ نیز بپزند.

مرحله آخر از طرز تهیه خورشت سیر قلیه

بعد از پخت لپه و مرغ نوبت اضافه کردن تخم‌مرغ است. تخم‌مرغ‌ها را‌ می‌توانید مستقیم داخل سیر قلیه بشکنید یا در ظرفی جداگانه تخم‌مرغ را هم بزنید و به خورشت سیر قلیه اضافه کنید و هم بزنید. هر کدام را بنا به سلیقه و ذائقه خود انجام دهید. سپس اجازه دهید تا تخم‌مرغ‌ها بپزند. بعد از اینکه تخم‌مرغ‌ها سفت شدند از روی حرارت برمی‌داریم در ظرف سرو بریزید یا با همان ظرف سرو کنید.

اگر دوست داشتید کمی آب نارنج هم به آن اضافه کنید تا طعم ترش‌تری داشته باشید.

طرز تهیه دلمه کلم سفید را هم در مجله بخوانید.

سیر قلیه

پیشنهاد مطالعهطرز تهیه ۷ غذای آسان بدون برنج را بخوانید.

۴ دیدگاه

  1. ناشناس

    ۱ اسفند ۱۴۰۰ در ۷:۴۰ ب٫ظ

  2. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۱۱:۰۲ ب٫ظ

  3. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۷:۱۷ ب٫ظ

  4. ناشناس

    ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ در ۰:۴۵ ق٫ظ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیشتر ببینید در آشپزی

همچنین بخوانید

طرز تهیه لیمو عمانی خانگی + ویدئو

درست کردن بعضی از چاشنی‌ها مانند رب گوجه فرنگی یا لیمو عمانی در خانه می‌تواند برای ما بسیا…